Gdyby Twoja sieczkarnia umiała mówić ludzkim głosem, to tuż po zakończeniu żniw powiedziałaby tak: „umyj mnie, wysusz, zatankuj i daj spać”! Na co należy więc zwrócić uwagę, przygotowując sprzęt do zimowania po zakończonych pracach polowych? Podpowiadają specjaliści CLAAS.
Prace w polu już zakończone. Czas na przejrzenie sprzętu i jego oczyszczenie, aby był gotowy na nowy sezon. Sieczkarnia to duża maszyna, posiadająca wiele zakamarków, w których gromadzą się zanieczyszczenia powstałe w trakcie pracy.
Suche resztki roślinne, pył oraz gleba nie mają tak agresywnego wpływu na powłokę i układy maszyny, gdyby nie wilgoć. A ta w rolnictwie jest wszechobecna.
Woda jako rozpuszczalnik uruchamia przemiany biochemiczne substancji zawartych w resztkach biomasy i gleby zastygłych na sprzęcie. Powstają wtedy naturalne kwasy, które stopniowo zaczynają trawić powłokę lakierniczą, a przede wszystkim uszkodzone jej fragmenty i niezabezpieczone elementy metalowe.
Tempo korozji jest tym szybsze, im wyższa temperatura. To zjawisko jest nazwane prawem van’ t Hoffa. Szybkość reakcji chemicznej zwiększa się bowiem od 2 do 4 razy przy podwyższeniu temperatury o każde 10 stopni Celsiusza.
Dodajmy, że utrzymywana przez zanieczyszczenia wilgoć tym łatwiej penetruje połączenia elektryczne, powodując korozję lub nawet trwałe zniszczenie wielu bardzo drogich komponentów elektrycznych i elektronicznych.
No i ostatnie, ale nie najmniej ważne: resztki pożniwne to również niestety pożywka dla gryzoni, zwłaszcza w okresie jesiennym. To prosta droga do bardzo kosztownych napraw.
Spis czynności kontrolnych sieczkarni CLAAS
Przypominamy i podpowiadamy podstawowe czynności, które warto wykonać podczas konserwacji sprzętu po pracach polowych. Należy zatem zdemontować wszystkie możliwe do demontażu osłony i usunąć wszelkie luźne zanieczyszczenia. Najlepiej do tego nadaje się sprężone powietrze. Następnie trzeba przejrzeć poszczególne podzespoły:
* pakiet chłodnic – wydmuchać sprężonym powietrzem, ale w skrajnych przypadkach – umyć ciśnieniowo;
* przedział silnika – wydmuchać powietrzem, nie myć;
* zespół wciągający – wydmuchać i umyć;
* bęben tnący i dno bębna nożowego – wydmuchać;
* mechanizm ostrzenia noży bębna tnącego – wydmuchać;
* obszar gniotownika i kosza chłodnicy – wydmuchać;
* gniotownik – zdemontować i dokładnie umyć i wysuszyć przed montażem;
* wentylator wyrzutu i sąsiadujące obszary – oczyścić i wydmuchać;
* tunel wrzutowy i obrotnicę tunelu – wymieść i wydmuchać;
* zbiornik zakiszacza – opróżnić, a następnie przepłukać czystą wodą, następnie dokładne wysuszyć przed montażem;
* skrzynka akumulatorów – skontrolować, obmieść i wydmuchać;
* filtry kabinowe i filtry powietrza silnika – zdemontować i wydmuchać z obu stron;
* gniazda filtrów po wyjęcia filtrów – wyssać odkurzaczem.
W swych porządkach nie pomijaj kabiny! Jej dokładne wyczyszczenie ograniczy wizyty myszy czy szczurów. Gryzonie wabione są pozostałościami jedzenia lub opakowań po nim, które nierzadko pozostają po sezonie w kabinie pojazdu.
Dopiero po wykonaniu powyższych czynności można dokładnie umyć sprzęt i w miarę możliwości go osuszyć. Oczywiście, prace najlepiej prowadzić od góry do dołu maszyny. Jeśli ma to miejsce pod przysłowiową chmurką, najlepiej zrobić to w dzień bezwietrzny, bezmroźny, słoneczny i suchy. I takie zdarzają się zimą.
Podobnego serwisu potrzebują także przyrządy żniwne sieczkarni i przyrządy do zbioru traw.
Kto smaruje, ten jedzie
„Dzięki o panie, kąpiel w oleju przywraca sprawność wszystkim moim układom” – powiedział robot 3CPO w kultowym filmie „Gwiezdne Wojny do Luke’a Skywalkera, zanurzając się w serwisowym oleju. Trudno byłoby zamoczyć całą sieczkarnię w wannie z olejem, ale pamiętajmy, że maszyny to zespoły trących się metalowych części. Warstwa tłuszczu to mikrołożysko redukujące tarcie i środek konserwujący.
Nie szczędź na jakości smaru. Używaj smary i oleje firmowe CLAAS, bo da Ci to pewność, że sąsiadujące z łożyskami i zębatkami uszczelki i gumy nie będą niszczone.
Przesmaruj wszystkie komponenty i uruchom maszynę na krótki czas, aby umożliwić dotarcie smaru do poszczególnych układów. Ponadto:
* skontroluj poziomy płynów eksploatacyjnych;
* zapewnij przynajmniej 2/3 paliwa w zbiorniku na okres zimowania – w pustym zbiorniku następuje kondensacja pary wodnej, a woda to wróg dla silnika;
* nie zapomnij o AdBlue, sugerowany poziom to 50%, jeśli maszyna jest wyposażona w obróbkę spalin;
* umów termin i zleć wykonanie kontroli pożniwnej w autoryzowanym serwisie. Kontrola wykonana przez eksperta umożliwi zidentyfikować zużyte / uszkodzone podzespoły i dzięki temu ograniczyć do minimum ryzyko awarii po rozpoczęciu pracy w nowym sezonie.
Olej w silniku lepiej wymienić zaraz po zakończeniu prac. Dzięki temu, pozbywamy się szkodliwych kwasów oraz innych zanieczyszczeń powstałych podczas pracy w sezonie. Silnik zimuje w czystej kąpieli olejowej.
Rodzaj oraz ilość środków smarnych do stosowania w sieczkarni CLAAS można znaleźć w „Wykazie środków smarnych” dostępnym na platformie CLAAS connect. Wystarczy zarejestrować się, wprowadzić nr seryjny swojej sieczkarni CLAAS i innych maszyn a otrzymasz wiele pomocnych informacji.
Cóż, jest trochę gimnastyki z przygotowaniem sieczkarni do zimowego odpoczynku. Ten serwis się opłaci przedłużeniem żywotności maszyny i niższymi kosztami ewentualnych napraw. Gdy wrócisz do maszyny po zimie, zapewne będzie chciała powiedzieć Tobie: „dziękuję”!
Źródło i fot.: CLAAS