Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 18 października 2024 r. opublikowanym w „Monitorze Polskim” w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2025, średnia cena skupu żyta za okres 11 kwartałów poprzedzających kwartał poprzedzający rok podatkowy 2025 wyniosła 86,34 za 1 dt.
Podatek rolny ma określone ustawowo dwie stawki:
- za grunty gospodarstwa rolnego to równowartość 2,5 kwintala żyta — od 1 hektara przeliczeniowego, czyli 215,85 zł,
- za pozostałe grunty rolne, które podlegają podatkowi rolnemu, to równowartość 5 kwintali żyta — od 1 hektara, czyli 431,70 zł.
Podatnikami podatku rolnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, będące m.in.:
- właścicielami gruntów,
- posiadaczami samoistnymi gruntów,
- użytkownikami wieczystymi gruntów,
- posiadaczami gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeśli posiadanie wynika np. z umowy zawartej z właścicielem.
Podatnicy płacą podatek rolny w 4 ratach, proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego do: 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. Podatek można zapłacić w kasie gminy, przelewem na konto gminy lub u osoby, którą wyznaczyła gmina, czyli inkasenta.
W sytuacji gdy podatek nie przekracza 100 zł, jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
Organem podatkowym właściwym w sprawach podatku rolnego jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).
Rada gminy może obniżyć stawki
Rada gminy, w drodze uchwały, może podjąć decyzję o obniżeniu średniej ceny skupu żyta dla celów wymiaru podatku rolnego, a co za tym idzie podatek na obszarze danego samorządu może być niższy niż wynikający ze stawki ustawowej.
Podatek rolny na rok podatkowy od osób fizycznych ustala, w drodze decyzji, organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia gruntów.
Alicja Możejewska
PZDR Suwałki