– Polska słynie z produktów żywnościowych bardzo dobrej jakości. Wielowiekowe tradycje, stare receptury i najnowsze technologie, w połączeniu z jedną z najnowocześniejszych w Europie baz przetwórczych, dają gwarancję wysokiej jakości i dobrego smaku. Wiem, że te walory cieszą się uznaniem chińskich konsumentów – tymi słowami minister rolnictwa i rozwoju wsi Krzysztof Jurgiel promował polską żywność na antenie największej chińskiej stacji telewizyjnej CCTV, w Kunmingu.
Polska, jako jeden z niewielu krajów uczestniczących w XIV Chińskich Międzynarodowych Targach Rolniczych, miała okazję przybliżyć chińskiej widowni zalety produkowanej przez siebie żywności.
Jednym z głównych polskich produktów promowanych podczas targów w Kunmingu (stolica prowincji Yunnan w południowo-zachodnich Chinach) są jabłka cieszące się tu ogromną popularnością. Minister Jurgiel przypomniał, że polskie jabłka zachwyciły przewodniczącego Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jinpinga, który miał okazję ich próbować podczas swojej tegorocznej wizyty w Polsce. Szef resortu rolnictwa dodał, że eksport produktów rolno-spożywczych jest aktualnie jednym z kluczowych obszarów rozwoju polsko-chińskiej wymiany gospodarczo-handlowej.
Sadownicy liczą na Chiny
W październiku Eksperci z Generalnej Administracji ds. Nadzoru Jakości, Inspekcji i Kwarantanny Chin skontrolowali sady, pakowalnie i przechowalnie na terenie województw: kujawsko-pomorskiego, łódzkiego i mazowieckiego. Był to kolejny krok na drodze do umożliwienia eksportu polskich jabłek do Chin.
Na eksport będą mogły być przeznaczone owoce wyprodukowane w Polsce, które spełnią wymagania fitosanitarne, normy bezpieczeństwa sanitarnego oraz będą wolne od organizmów kwarantannowych Chin.
Chęć wywozu jabłek do Chin zgłosiło ponad 900 sadowników i ok. 160 pakowalni.
Jaja i pisklęta też pojadą
Niedawno zakończyły się procedury otwarcia rynku chińskiego dla jaj wylęgowych i piskląt jednodniowych z Polski. Będą one eksportowane z 17 polskich zakładów.
Co kupują od nas Chińczycy?
Chiny i Hongkong są największymi rynkami zbytu dla polskich artykułów rolno-spożywczych w Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. W ubiegłym roku wartość eksportu żywności z Polski do Chin wyniosła ok. 130 mln EUR. Chińczycy najczęściej kupowali od nas podroby, mięso drobiowe i wieprzowe, czekoladę oraz soki owocowe i warzywne.
oprac. Kamila Szałaj
Redeakcja AgroNews, fot. MRiRW