Wśród producentów ciągników, które cieszą się dużą popularnością, nie brak marek europejskich i amerykańskich. Wysokiej klasy pojazdy rolnicze tworzy się również na drugim krańcu świata. Jak powstała i co oferuje Kubota? Warto się tego dowiedzieć przed zakupem używanego lub nowego ciągnika.
Kubota – krótka historia marki
Dzieje japońskiego przedsiębiorstwa sięgają wieku XIX. W 1890 roku Gonshiro Kubota założył firmę, która początkowo działała w branży metalurgicznej. Zdobyte doświadczenia pozwoliły założycielowi, a potem jego następcom, na rozwinięcie biznesu. W latach 20. kolejnego stulecia firma rozpoczęła produkcję silników napędzanych naftą. W międzyczasie zajmowała się także tym, od czego wszystko się zaczęło, czyli odlewaniem stali.
Rozpoczęcie produkcji ciągników było naturalną konsekwencją rozwoju działalności. Od wyrobów metalowych takich jak rury, poprzez budowanie silników Kubota doszła do produkcji maszyn budowlanych i rolniczych. Pierwszy ciągnik Japończycy zaprezentowali w 1962 roku. Dzięki kilkuletnim i wymagającym testom prototypu udało się wprowadzić na rynek maszynę, która szybko zdobyła przychylność klientów.
O tym, jak wielkim sukcesem było wprowadzenie do sprzedaży traktora Kubota T-15, świadczy błyskawiczna ekspansja firmy. Wystarczyło jej zaledwie dziesięć lat, by weszła na rynek amerykański. Niedługo później japońskie ciągniki pojawiły się również w Europie, najpierw we Francji. W Polsce Kubota oferuje swoje maszyny od 2004 roku. Obecnie za ich dystrybucję odpowiada polskie przedstawicielstwo niemieckiej spółki-córki japońskiego koncernu.
Zakup nowego pojazdu to jednak duży wydatek, a do tego nie zawsze potrzebny. W sieci znaleźć można propozycje używanych egzemplarzy. Dobrym przykładem jest zestawienie ofert kupna i sprzedaży ciągników rolniczych na portalu Mascus. Wśród setek ciągników różnych marek każdy rolnik znajdzie model dostosowany do swoich potrzeb. Niewykluczone, że uda się trafić prawdziwą okazję i nabyć traktor w wyjątkowo korzystnej cenie.
Przegląd ciągników Kubota
W ofercie marki Kubota znajduje się kilkanaście modeli ciągników. Maszyny japońskiej firmy można podzielić na trzy grupy. Pierwszą, najmniejszą, stanowią niewielkie traktory przydatne do pracy na małym terenie. Dwie kolejne to pojazdy o średniej i dużej mocy silnika, przeznaczone do prac na polach różnej wielkości. Dzięki tak zbudowanej ofercie nietrudno znaleźć odpowiedni traktor dla siebie.
Kubota L2-522
Najmniejszy z produkowanych przez japońską firmę ciągnik to jednocześnie jedyny przedstawiciel maszyn tej kategorii. Wyposażono go w czterocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 51 KM oraz przekładnię liczącą po 16 biegów do przodu i tyłu. Jego producent zadbał o wiele ułatwień w codziennej eksploatacji pojazdu. Należą do nich m.in. bezpośredni wtrysk paliwa oraz jednoczęściowa maska o dużym kącie odchylenia, dzięki której dużo wygodniej wykonuje się naprawy. Co więcej, by traktor prowadziło się lepiej, Kubota montuje w tym modelu kierownicę ze wspomaganiem.
Ciągnik Kubota L2-522 można łatwo dostosować do swoich potrzeb dzięki opcjonalnemu wyposażeniu. W podstawowej wersji jest to pojazd bez osłony kabiny. Nabywca może ją domówić, na dodatek w wybranym wariancie – z klimatyzacją lub bez. W ten sposób zyskuje nie tylko ochronę przed warunkami atmosferycznymi, ale także dodatkowe lampy znajdujące się tuż pod dachem. Innym opcjonalnym elementem wyposażenia jest także ładowacz czołowy.
Kubota M4002
Rolnicy potrzebujący większego i mocniejszego sprzętu mają do wyboru o wiele więcej modeli ciągników Kubota, w tym M4002. Pojazd ten zalicza się do grupy traktorów o średnich osiągach. Zainteresowane osoby mają do wyboru dwa silniki – o mocy 66 KM lub 74 KM. Oba są czterocylindrowe, a ich pojemność to 3,3 l. Wtrysk Common Rail podający paliwo do jednostki napędowej zapobiega spadkom wydajności i momentu obrotowego.
Oprócz dwóch wariantów silnika przyszli posiadacze ciągnika Kubota M4002 mogą zdecydować się na przekładnię mającą po 18 lub po 36 biegów w obie strony. Co ważne, jazda do tyłu nie wymaga naciskania sprzęgła, dzięki czemu częste zmiany kierunku są mniej męczące. Komfort kierowania pojazdem poprawia także włącznik napędu na cztery koła ulokowany na skrzyni biegów. Jako opcjonalne wyposażenie producent proponuje kierownicę automatycznie sterującą traktorem. Dzięki temu operator maszyny może skupić swoją uwagę na obsłudze dodatkowego sprzętu, np. ładowacza.
Kubota M6001 Utility
W najmocniejszej serii ciągników Kubota dostępnych jest m.in. pięć wariantów modelu M6001 Utility. Różnią się mocą i pojemnością silnika oraz rozstawem osi. Największy ze swoich traktorów, M6-141 U, japoński producent wyposażył w sześciocylindrową jednostkę napędową o mocy 143 KM. Rozstaw osi pojazdu wynosi 2680 mm dla przednich i 2685 mm w przypadku tylnych kół. Wart uwagi jest także duży udźwig układu zawieszenia (TUZ) na poziomie 6,1 t oraz skrzynia biegów licząca po 24 biegi w obie strony.
Ergonomia jazdy ciągnikami z rodziny M6001 Utility stoi na wysokim poziomie również dzięki m.in. klawiszom na błotnikach upraszczającym sterowanie TUZ i wałem odbioru mocy (WOM). Koncern z Azji postarał się ponadto o pokrycie szyb powłoką antyrefleksyjną ułatwiającą pracę w silnym słońcu oraz opcjonalne cztery reflektory LED poprawiające widoczność po zmroku.
W klimatyzowanej i wyciszonej kabinie zamontowano pneumatyczny fotel zmniejszający odczuwanie wstrząsów i drugi (nieamortyzowany) dla pasażera. Nabywcy mogą ponadto wybrać przekątną wyświetlacza służącego do sterowania parametrami pojazdu. Kubota oferuje ekrany mające 7 lub 12 cali.
Inny sprzęt rolniczy marki Kubota
W ofercie firmy znajduje się 9 innych kategorii produktów. Co ważne, nie trzeba być właścicielem ciągnika Kubota, by móc z nich korzystać. Dzięki temu każdy rolnik może znaleźć dla siebie odpowiedni sprzęt spośród:
- maszyn zielonkowych;
- rozsiewaczy nawozów;
- pras i owijarek;
- opryskiwaczy;
- maszyn uprawowych;
- siewników;
- rozdrabniaczy;
- pługów;
- kosiarko-rozdrabniarek.
Kubota prowadzi także sprzedaż części zamiennych i smarów do ciągników oraz pozostałych maszyn rolniczych. Dla osób, które wolą powierzyć naprawę profesjonalistom, dobrą informacją jest rozbudowana sieć serwisów marki. Nie trzeba ich specjalnie szukać, ponieważ warsztat prowadzi każdy autoryzowany diler producenta.
/artykuł sponsorowany/
M6001 to nie jest największa seria
Poprawcie ten tekst, M4 nie ma włącznika od napędu na skrzyni, a M6 nie jest największym ciągnikiem i żaden z ciągników Kuboty nie ma sześciocylindrowego silnika, są to silniki czterocylindrowe o pojemności 6108ccm