Komisja Europejska opublikowała zaproszenie do składania propozycji programów promocyjnych w ramach nowej polityki promocyjnej produktów rolno-spożywczych. Budżet przeznaczony na działania promocyjne wynosi 111 mln euro. Działania te mają pomóc w zdobywaniu nowych rynków zbytu.
Wnioski można składać do 28 kwietnia bezpośrednio do Komisji Europejskiej. Należy zrobić to za pośrednictwem specjalnie uruchomionego portalu internetowego. Lista zaakceptowanych programów zostanie ogłoszona jesienią tego roku.
26 lutego w Brukseli odbędzie się spotkanie informacyjne na temat nowej polityki promocyjnej. Wezmą w nim udział przedstawiciele Komisji Europejskiej oraz Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności (CHAFEA).
Szczegółowe informacje dostępne są na stronie Komisji Europejskiej:
http://ec.europa.eu/agriculture/promotion/index_en.htm
Zaproszenie do składania wniosków – programy proste:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/PDF/?uri=OJ:JOC_2016_041_R_0003
Zaproszenie do składania wniosków – programy „multi”:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/PDF/?uri=OJ:JOC_2016_041_R_0004
Pomoc dla sektora mlecznego i wieprzowego
Spora część budżetu, bo aż 30 mln euro, została przeznaczona na promocję produktów mleczarskich i wieprzowych. Sektory te znajdują się obecnie w kryzysie, dlatego Komisja ma nadzieję, że zaangażowanie tak dużej części budżetu w ich promocję spowoduje wzrost popytu na nie, także na rynkach pozaunijnych.
– Mam nadzieję, że pieniądze przeznaczone na promocję produktów rolnych mogą zwiększyć nasz eksport, przyczynić się do tworzenia nowych miejsc pracy i spowodować wzrost gospodarczy na obszarach wiejskich w całej Europie – powiedział unijny komisarz rolnictwa Phil Hogan.
Dalekie rynki zbytu
Phil Hogan gości w tym tygodniu w Kolumbii i Meksyku z misją handlową. Towarzyszy mu kilkudziesięcioosobowa grupą przedsiębiorców. Są wśród nich także przedstawiciele firm z Polski: Pepees, specjalizującej się w przetwórstwie ziemniaków oraz Lactimy, producenta wyrobów mleczarskich.
– Kolumbijski i meksykański rynek są naprawdę obiecujące. Mogą się stać ważnym odbiorcą produktów mlecznych, wieprzowiny, owoców i warzyw, napojów spirytusowych czy wina – powiedział Hogan.
W kwietniu komisarz Phil Hogan zamierza udać się do Chin i Japonii, a w drugiej połowie roku do Wietnamu i Indonezji.
Kamila Szałaj
Redakcja AgroNews, fot. Komisja Europejska