Mniej pieniędzy na promocję europejskiej żywności. Organizacje proszą o pomoc resort rolnictwa

Komisja Europejska nie wyciągnęła wniosków z masowych protestów rolników dotyczących wdrożenia Zielonego Ładu. Europejskie, w tym i polskie rolnictwo znajduje się w kryzysowej sytuacji już od dłuższego czasu. Zwiększające się wymagania dotyczące ochrony środowiska, dobrostanu zwierząt, sprawiają, że staje się ono mniej konkurencyjne na rynkach międzynarodowych.

Mniej pieniędzy na promocję europejskiej żywności. Organizacje proszą o pomoc resort rolnictwa

Mniej pieniędzy na promocję europejskiej żywności

Europa jest zalewana przez towary pochodzące z krajów trzecich, w tym z Ukrainy, które nie muszą spełniać tak wygórowanych norm. Ostatnim akordem było rozpoczęcie przez Chiny procedury antydumpingowej wobec wieprzowiny pochodzącej z Europy. Tymczasem Komisja Europejska zmniejsza wydatki na roczne programy prac (AWP) ze 185 do 92 milionów euro. Tym samym zmniejszeniu ulegną środki przeznaczone między innymi na promocję europejskiej żywności.

– Europa, w tym również Polska szczyci się tym, że produkuje żywność o najwyższej jakości na świecie – mówi Wiesław Różański prezes zarządu Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego – jej promocja to jeden z warunków sukcesu na rynkach wewnętrznych UE, ale także na rynkach międzynarodowych. Na tych ostatnich zaś polscy i europejscy producenci odczuwają coraz większą konkurencję z krajów takich jak USA, Brazylia, Ukraina, czy nawet Rosja. Działania promocyjne, to także wsparcie europejskiego rolnictwa w przejściu na bardziej zrównoważone metody produkcji. Z jednej strony więc wymaga się od nas coraz więcej, a z drugiej ogranicza się tak niezbędne wsparcie finansowe. Tymczasem amerykanie przeznaczyli właśnie na promocje swojej żywności 300 milionów dolarów. Co mamy więc zrobić w przypadkach takich jak praktyczne chińskie embargo na europejską wieprzowinę? W jaki sposób poszukiwać nowych, alternatywnych rynków zbytu w innych krajach?

W 2024 roku odnotowano znaczący wzrost zainteresowania programami promocyjnymi wynoszący aż 52%. Oznacza to, że producenci docenili wsparcie i uznali je za skuteczne.  

O wadze i znaczeniu programów promocyjnych mówią Jerzy Wierzbicki prezes zarządu Polskie Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego i Dariusz Goszczyński prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa. Obaj podkreślają, że właśnie tego rodzaju wsparcie w dużej mierze przyczyniło się do otwarcia dla polskiej wołowiny i drobiu wielu, atrakcyjnych rynków azjatyckich, takich jak Japonia, Korea Południowa, czy Filipiny.

Równocześnie z praktyczną likwidacją programów promocyjnych KE zdecydowała o zmniejszeniu budżetu Wspólnej Polityki Rolnej o 440 milionów euro i przeznaczenie ich na rzecz wsparcia Ukrainy. Również ta decyzja budzi negatywne emocje wśród przedstawicieli organizacji rolnych.

– Nie jesteśmy przeciwko wejściu Ukrainy do struktur Unii Europejskiej, ale nie może odbywać się to kosztem polskich rolników oraz przetwórców, którzy do tej porty ponieśli znaczne straty wynikające z masowego napływu towarów z Ukrainy – przekonuje Różański.

Organizacje producentów i hodowców przemysłu mięsnego apelują do MRiRW

W związku z zaistniałą sytuacją organizacje producentów i hodowców przemysłu mięsnego: Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego oraz Krajowa Rada Drobiarstwa Izba Gospodarcza, wystąpiły do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z prośbą i apelem o powstrzymanie działań podejmowanych przez Komisję Europejską. Z informacji przekazanych przez przedstawicieli UPEMI wynika, że Ministerstwo Rolnictwa, jest zaniepokojone zaistniałą sytuacją i będzie podejmować odpowiednie kroki na forum Komisji Europejskiej.  

Źródło: UPEMI

Advertisement
Agata Molenda
Agata Molendahttps://agronews.com.pl
Redaktor portalu agronews.com.pl. Email: a.molenda@agronews.com.pl

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Internetowy Konkurs „Bezpieczne Gospodarstwo Rolne 2024” rozstrzygnięty!

Jolanta i Mateusz Kowalczykowie z Chomętowa w województwie zachodniopomorskim zwyciężyli w tegorocznej edycji Internetowego Konkursu “Bezpieczne Gospodarstwo Rolne 2024”. W konkursie oddano 37132 głosów...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics