O rynku nielegalnych środków ochrony roślin rozmawiamy z Dariuszem Wiraszką z PIORiN

O rynku nielegalnych środków ochrony roślin oraz wprowadzaniu ich do obrotu rozmawiamy z zastępcą Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa – Dariuszem Wiraszką.

 

\"rolnictwo,

 

Marta Nowak-Woźnica: Jak wyglądają kontrole i co podlega kontroli w ramach nadzoru nad wprowadzaniem do obrotu środków ochrony roślin?

Dariusz Wiraszka: Od wielu lat, zgodnie z wytycznymi do planu pracy dla Wojewódzkich Inspektoratów Ochrony Roślin i Nasiennictwa, kontrola obrotu ma na celu wykrywanie nieprawidłowości w tym obszarze ze szczególnym uwzględnieniem przeciwdziałania wprowadzania do obrotu podrobionych środków ochrony roślin. Kontrolą obejmuje się podmioty prowadzące działalność w zakresie wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, ale inspekcji podlegają też miejsca, w których może być prowadzony nielegalny obrót takimi środkami, tj. targowiska czy giełdy. Ponadto w przypadku podejrzenia prowadzenia obrotu lub stosowania podrobionych środków ochrony roślin pobiera się próbki do interwencyjnych badań jakości i prowadzi się współpracę z organami ścigania. Analizie poddawane są oferty sprzedaży oraz reklamy środków ochrony roślin umieszczane np. w Internecie oraz prasie fachowej, a użytkowników środków ochrony roślin informuje się o zagrożeniach związanych ze stosowaniem nieoryginalnych środków ochrony roślin oraz o sposobach przeciwdziałania temu procederowi.

Dystrybucja środków ochrony roślin w Polsce podlega ścisłej kontroli. Wprowadzanie do obrotu i konfekcjonowanie środków ochrony roślin jest działalnością regulowaną w rozumieniu Ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga wpisu do rejestru. W ramach nadzoru sprawowanego nad wprowadzaniem do obrotu środków ochrony roślin corocznie przeprowadza się od 6 200 do 8 200 kontroli, co stanowi średnio ok. 15-25% wszystkich kontroli przeprowadzanych przez PIORIN w zakresie nadzoru nad obrotem i stosowaniem środków ochrony roślin.

Kontroli w ramach nadzoru nad wprowadzaniem do obrotu środków ochrony roślin podlega w szczególności: dopuszczenie do obrotu sprzedawanych środków ochrony roślin, zgodność z warunkami określonymi w zezwoleniu na wprowadzanie do obrotu lub pozwoleniu na handel równoległy, termin ważności środka, opakowania, w których produkt jest sprzedawany, data produkcji i numer partii, etykieta, a także dokumentacja towarzysząca środkom ochrony roślin znajdującym się w handlu.

W ramach nadzoru sprawowanego nad wprowadzaniem środków ochrony roślin do obrotu, Inspekcja kontroluje także przemieszczanie i składowanie na terenie kraju preparatów, które nie zostały zarejestrowane w Polsce, a które są przeznaczone do obrotu i stosowania w innych krajach członkowskich i państwach trzecich.

Marta Nowak-Woźnica: Jakie rejestrują Państwo formy nadużyć polegających na handlu podrabianymi środkami ochrony roślin?
Dariusz Wiraszka: W latach 2010-2012 do najczęstszych naruszeń dochodziło w zakresie treści etykiety oraz terminu ważności środków, w roku 2013 było to oferowanie środka niedopuszczonego do obrotu, a w 2014 r. do najczęściej stwierdzanych nieprawidłowości należały opakowania jednostkowe środków ochrony roślin niespełniające wymagań określonych w zezwoleniu na wprowadzanie do obrotu lub pozwoleniu na handel równoległy, oferowanie środków niedopuszczonych do obrotu oraz brak szkolenia w zakresie doradztwa.
Podkreślenia wymaga jednak fakt, że najpoważniejszy problem w obrocie środkami ochrony roślin w ocenie Głównego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa stanowią naruszenia pozwoleń MRiRW na handel równoległy. Do najczęściej identyfikowanych problemów w powyższym zakresie należy zaliczyć:

  • Wprowadzanie do obrotu innych środków ochrony roślin niż określone w pozwoleniu na handel równoległy. Nie spełniają one wymaganego kryterium identyczności ze środkiem referencyjnym, a stwierdzane różnice w profilu zanieczyszczeń wyraźnie wskazują, że pochodzą z innego źródła niż środek referencyjny;
  • Wprowadzanie do obrotu środki pochodzących z innego państwa niż ustalone w pozwoleniu na handel równoległy.

Istnieje również podejrzenie, że do obrotu na teren RP wprowadzane są środki ochrony roślin z innych krajów Unii Europejskiej bez pozwolenia na handel równoległy, a na ich opakowaniach są umieszczane etykiety właściwe dla ich odpowiedników dopuszczonych do obrotu w Polsce.

Marta Nowak-Woźnica: Jakie są kary za tego typu oszustwa? Skoro sprzedaż nielegalnych środków ochrony roślin wzrasta, to przypuszczam, że nie są one zbyt odstraszające…?

Dariusz Wiraszka: W takich wypadkach podejmowane są czynności w oparciu o art. 33 i 75 Ustawy o środkach ochrony roślin. W razie stwierdzenia, że w obrocie znajduje się produkt, który imituje środek ochrony roślin lub podrobiony środek ochrony roślin, lub taki, którego skład lub właściwości fizyczne lub chemiczne określone w dokumentacji zostały zmienione, wojewódzki inspektor nakazuje niezwłoczne wycofanie z obrotu tego środka lub produktu. Ponadto w przypadku stwierdzenia, że dany podmiot sprzedaje środek ochrony roślin bez wymaganego zezwolenia lub pozwolenia MRiRW, wojewódzki inspektor w drodze decyzji nakazuje wniesienie opłaty sankcyjnej wysokości stanowiącej 200% kwoty wartości sprzedanych środków ochrony roślin.

Marta Nowak-Woźnica: Czy dysponują Państwo danymi nt. skali tego procederu?
Dariusz Wiraszka: W latach 2010-2015 PIORiN wydała 301 decyzji wycofujących z obrotu łącznie 146  tys. kg środków ochrony roślin niespełniających wymagań określonych w ustawie o środkach ochronie roślin, w tym prawie 5 tys. kg środków ochrony roślin podrobionych).
Wprowadzanie do obrotu środków ochrony roślin podrobionych lub takich, które poprzez nieuczciwe praktyki nie są zgodne z obowiązującymi przepisami z zakresu zasad rejestracji środków ochrony roślin, niesie za sobą nieprzewidywalne zagrożenia szkodliwego wpływu na zdrowie ludzi, zwierząt lub środowisko. W ocenie PIORiN powyższe działania stanowią nie tylko naruszenie przepisów wynikających z ustawy o środkach ochrony roślin, ale są to też przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu powszechnemu. Mając na uwadze powyższe, Inspekcja o każdym przypadku stwierdzenia wprowadzenia do obrotu podrobionych środków ochrony roślin informuje organy ścigania.

Marta Nowak-Woźnica: Jak walczyć z tym procederem?
Dariusz Wiraszka: Przedstawiając działania, jakie podejmowane są w celu zabezpieczenia polskiego rynku przed napływem nielegalnych środków ochrony roślin, należy podkreślić znaczącą rolę Służby Celnej, w której kompetencji jest kontrola importu środków ochrony roślin, i podejmowane przez nią czynności w celu uszczelnienia granic.  Aby zapewnić efektywne i skuteczne współdziałanie w zakresie nadzoru nad przemieszczaniem i wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin pochodzących z krajów trzecich, w bieżącym roku Główny Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa zawarł porozumienie z Szefem Służby Celnej. Porozumienie to określa ramy współpracy, w szczególności w zakresie działań podejmowanych w przypadku nielegalnego przywozu środków ochrony roślin.
Ponadto istotnym działaniem Inspekcji na rzecz ograniczenia wprowadzenia do obrotu nielegalnych środków ochrony roślin jest nawiązanie ścisłej międzynarodowej współpracy z właściwymi organami, szczególnie z takich krajów jak Niemcy, Holandia, Belgia, Wielka Brytania, Irlandia i Łotwa. Przedstawiciele PIORiN uczestniczą także w międzynarodowej grupie roboczej ds. zwalczania nielegalnego przemieszczania pestycydów ONIP (Network of National Competent Authorities fighting the illegal international trade of pesticides), która powstała przy OECD (Organization for Economic Co-operation and Development) w 2013 r.
Obserwowane przez PIORiN nadużycia na rynku środków ochrony roślin przybierają różne formy: od wprowadzania przez granice zewnętrze Unii Europejskiej podrobionych środków ochrony roślin z państw trzecich poprzez przemyt graniczny w bagażu podręcznym aż do nadużyć pozwoleń Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na handel równoległy. Produkty te dystrybuowane są następnie za pośrednictwem Internetu lub sieci punktów obrotu lub dostarczane bezpośrednio do gospodarstw rolnych.

Czytaj także:
Lubelskie: zniszczono 1,5 tony podrobionych środków ochrony roślin

Marta Nowak-Woźnica: Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie środków ochrony roślin, chcąc mieć pewność, że kupujemy oryginalny produkt? Co wskazuje, że pestycyd może być sfałszowany?

Dariusz Wiraszka: PIORiN podejmuje działania w celu informowania społeczeństwa, w tym w szczególności użytkowników o zagrożeniach związanych ze stosowaniem nieoryginalnych środków ochrony roślin oraz o sposobach przeciwdziałania temu procederowi.

Na stronie internetowej PIORiN zamieszczane są komunikaty Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa ostrzegające o ryzyku, jakie niesie ze sobą zakup środków ochrony roślin z nielegalnych źródeł, a także informacja, jak odróżnić produkt nielegalny od oryginalnego ze wskazaniem cech mogących świadczyć o tym, że produkt jest fałszywy, takich jak:

  • atrakcyjna cena;
  • słaba jakość opakowania i etykiety lub opakowanie zastępcze;
  • niepełna nazwa preparatu;
  • etykieta w języku obcym lub nietrwale przytwierdzona do opakowania;
  • brak na opakowaniu informacji tj. daty produkcji, numeru partii, numeru zezwolenia na wprowadzanie do obrotu lub pozwolenia na handel równoległy, nazwy posiadacza zezwolenia lub pozwolenia;
  • brak charakterystycznych zabezpieczeń stosowanych przez producentów środków ochrony roślin.

Jednocześnie za pośrednictwem strony internetowej PIORiN apeluje o zgłaszanie do Inspekcji wszystkich przypadków obniżonej jakości środków ochrony roślin, stwarzających podejrzenie, że produkty te mogą być podrobione.

PIORiN w pełni wykorzystuje narzędzia, w jakie uzbroiły ją przepisy z zakresu ochrony roślin, tj. Ustawa o ochronie roślin oraz Ustawa o środkach ochrony roślin.

Skuteczne przeciwdziałanie zjawisku wprowadzania do obrotu nieoryginalnych środków ochrony roślin z całą pewnością zależy od współdziałania różnych organów w zakresie swoich kompetencji, w tym w szczególności od współpracy z organami ścigania. Należy bowiem mieć na uwadze, że jak wynika z doniesień EUROPOL-u (European Police Office), handlem nielegalnymi i podrobionymi pestycydami zajmują się wysoce wyspecjalizowane grupy przestępcze o złożonej strukturze. PIORiN stoi na stanowisku, że aby działania w obszarze zwalczania nielegalnych środków ochrony roślin były skuteczne, niezbędne jest zdecydowane zaangażowanie organów ścigania w tym zakresie. Dlatego też w bieżącym roku wnioskowano, aby sprawy związane z podrabianiem środków ochrony roślin zostały włączone do zadań priorytetowych Policji, co z całą pewnością przyczyniłoby się do zmniejszenia skali tego procederu, stwarzającego ryzyko dla zdrowia ludzi, zwierząt i środowiska.

Dziękuję za rozmowę.

fot. dreamstime.com
 

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

300 tysięcy złotych dla gospodarstw poszkodowanych przez powódź. Ruszył nabór wniosków

Rolnicy, którzy ponieśli straty spowodowane przez powódź, od 22 listopada do 30 grudnia 2024 r. mogą składać wnioski o przyznanie wsparcia na Inwestycje odtwarzające...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics