Advertisement

Advertisement

Off-road niszczy uprawy i lasy! Rząd szykuje ostrzejsze kary

W sierpniu 2025 roku Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych (KRIR), które dotyczyło problemu niszczenia pól uprawnych i terenów leśnych przez użytkowników pojazdów terenowych. Resort przedstawił swoje stanowisko w piśmie z dnia 22 sierpnia 2025 r., odnosząc się do kwestii regulacji związanych z organizacją wypraw off-road i wynajmem pojazdów typu off-road.

Off-road niszczy uprawy i lasy! Rząd szykuje ostrzejsze kary

Kompetencje Ministerstwa Infrastruktury

Ministerstwo wyjaśniło, że nie posiada kompetencji w zakresie regulacji działalności gospodarczej polegającej na wynajmie pojazdów terenowych czy organizacji wypraw off-road. Do zadań resortu należą jedynie kwestie związane z:

  • homologacją pojazdów,
  • badaniami technicznymi,
  • rejestracją,
  • zasadami ruchu drogowego na drogach publicznych.

W odpowiedzi wskazano również, że szerzej problem był omawiany w piśmie z dnia 8 kwietnia 2025 r. – odpowiedzi na interpelację posłanki Barbary Bartuś dotyczącą uregulowania ruchu quadów i skuterów śnieżnych na terenach otwartych i przyrodniczo cennych.

Problem łamania prawa, a nie braku regulacji

Zdaniem resortu infrastruktury problem nie wynika z braku przepisów, lecz z ich nagminnego i świadomego łamania. Już dziś istnieją zakazy wjazdu na tereny leśne i rolne, ale kluczowe jest ich egzekwowanie. Ministerstwo podkreśliło, że istotne znaczenie ma:

  • skuteczne wykorzystanie uprawnień służb,
  • poczucie nieuchronności kary dla sprawców wykroczeń.

Jednocześnie wskazano, że nadzór i egzekwowanie tych kwestii nie leży w kompetencji Ministra Infrastruktury.

Nowelizacja kodeksów – zaostrzenie kar

Ważnym elementem całej sprawy jest fakt, że w wykazie prac legislacyjnych rządu znajduje się projekt UD275, zgłoszony przez Ministra Sprawiedliwości. Zakłada on zaostrzenie przepisów karnych wobec osób nielegalnie wjeżdżających do lasów pojazdami mechanicznymi takimi jak:

  • quady,
  • motocykle crossowe,
  • inne pojazdy terenowe.

Projekt przewiduje bardziej dotkliwe sankcje oraz ma na celu lepszą ochronę przyrody i ograniczenie niszczenia środowiska. Szczegóły dokumentu są dostępne na stronie gov.pl.

Spór o pojazdy terenowe w Polsce nie dotyczy braku prawa, ale przede wszystkim egzekwowania istniejących zakazów. Ministerstwo Infrastruktury jasno zaznaczyło, że odpowiedzialność za wdrażanie sankcji leży poza jego kompetencjami. Równocześnie Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowuje zmiany w kodeksach, które mają zaostrzyć odpowiedzialność karną dla osób niszczących lasy i pola uprawne poprzez nielegalne przejazdy quadami i innymi maszynami terenowymi.

Małgorzata Kulma
Małgorzata Kulmahttps://agronews.com.pl
Redaktor portalu agronews.com.pl. Email: m.kulma@agronews.com.pl

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Polska ziemia wraca w polskie ręce. Jest decyzja dotycząca OPR-ów

Minister rolnictwa i rozwoju wsi, Stefan Krajewski, podczas konferencji prasowej ogłosił kluczową decyzję dotyczącą Ośrodków Produkcji Rolniczej (OPR). Zgodnie z zapowiedzią, ziemia użytkowana przez...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
13,432SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics