O jak najszybsze wdrożenie nowych instrumentów pomocy dla producentów warzyw i owoców, którzy ucierpieli z powodu kryzysu zaapelowali przewodniczący Komitetów Copa i Cogeca, Gerd Sonnleitner i Paolo Bruni.
Sonnleitner podkreślił, że należy niezwłocznie rozpocząć działania promocyjne w sektorze, aby pomóc w jego odbudowie w sezonie.
– Spółdzielnie rolne i producenci UE ponieśli olbrzymie straty w wyniku kryzysu e.coli. Straty wynosiły nawet 400 milionów Euro tygodniowo w czasie szczytu kryzysu. W związku z tym Komitety Copa-Cogeca skierowały pismo do Prezydencji Rady Unii Europejskiej nawołując do 100% pokrycia strat poniesionych przez rolników – powiedział Bruni.
Jego zdaniem pakiet ratunkowy zaproponowany przez Komisję Europejską w wysokości 210 milionów euro nie wystarczy na pokrycie ogromnych strat poniesionych przez producentów.
– Żądamy, aby ministrowie ds. rolnictwa UE wprowadzili drugi pakiet pomocy dla producentów, wraz z dodatkowym budżetem na jego sfinansowanie oraz aby jego okres obowiązywania został przedłużony do 31 lipca. Chcemy aby lista produktów objętych pomocą została poszerzona. Wszystkie warzywa i owoce, w przypadku których można udowodnić, że spadek ich cen był spowodowany kryzysem e. coli, powinny zostać objęte pomocą. Należy zwiększyć maksymalne dopłaty UE do brzoskwiń i nektaryn wycofanych z rynku o €30 za 100 kg. Trzeba stworzyć system działający wstecz, obejmujący okres od 26 maja 18 czerwca, aby producenci otrzymali odszkodowania za różnicę pomiędzy maksymalnymi dopłatami UE a ceną produktów dotkniętych przez kryzys – zaapelował Bruni.
Przewodniczący grupy roboczej "Warzywa i owoce" Komitetów Copa-Cogeca, VanEs, powiedział, że należy jak najszybciej rozpocząć kampanię promocyjną warzyw i owoców, nie tylko w UE lecz także poza nią.
– Kampania ta powinna być w 100% sfinansowana ze specjalnego budżetu UE. Kryzys e. coli, który dotknął producentów w najgorszym możliwym okresie nie jest jedynym problemem. Spożycie warzyw i owoców nie zwiększa się. Mimo wszystko, Komitety Copa-Cogeca cieszą się, że UE zwiększyła fundusze na promocję warzyw i owoców z 10 do 15 milionów € rocznie na okres najbliższych trzech lat – przekonywał VanEs.
Redakcja AgroNews, fot. sxc.hu