W dniu 20 lutego 2012 roku Agencja Rynku Rolnego zawarła umowę ze Związkiem Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej na realizację kampanii promocyjno-informacyjnej pt. "Jabłka każdego dnia".
Właśnie ruszyła kampania promocyjno-informacyjna. Ma ona na celu zbudowanie pozytywnego wizerunku europejskich jabłek i sadownictwa.
3-letni program promujący jabłka realizowany jest na rynku ukraińskim i rosyjskim.
Całkowity budżet programu wynosi 3 968 551 euro, z czego 1 984 275 euro stanowi dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej.
Wykonawcą kampanii pt. "Jabłka każdego dnia”, tj. tzw. organizacją wdrażającą jest firma Partner of Promotion Sp. z o.o.
Prezes Związku Sadowników RP Mirosław Maliszewski wyjaśnia, że projekt ma informować społeczeństwa Rosji i Ukrainy o zaletach jedzenia jabłek oraz zachęcać do kupowania owoców importowanych z Polski. Pomysłodawcy kampanii chcą, aby w tych krajach powstała moda na jedzenie jabłek.
Drugi cel to zwiększenie popytu, a tym samym sprzedaży jabłek na te rynki. Maliszewski podkreśla, że Rosja i Ukraina to bardzo atrakcyjne rynki dla polskich sadowników. Już dzisiaj w Rosji aż 40 procent jabłek importowanych z Unii Europejskiej stanowią te z Polski. Kampania ma ugruntować tę pozycję i jeszcze zwiększyć ilość sprzedawanych owoców.
Działania mają być skierowane przede wszystkim do konsumentów w miastach oraz do organizacji branżowych zajmujących się importem jabłek z Polski. Kampania będzie prowadzona jednocześnie w Rosji i na Ukrainie.
Dlatego też polskie jabłka będą tańsze od tych z zachodniej Europy, co stwarza dobre warunki do eksportu – wyjaśnia Makosz.
Profesor podkreśla, że maleje konkurencja na rynku, zwłaszcza rosyjskim. Takie kraje, jak Włochy, Belgia, Holandia czy Francja produkują coraz mniej jabłek i zamiast je eksportować zmuszone są do importu. Ponadto cena kilograma owoców z tych krajów w skupie wynosi już od 50 do 70 eurocentów.
Tymczasem polskie jabłka są tańsze i tym samym atrakcyjniejsze dla Rosjan. Dzieje się tak, ponieważ w Polsce cały czas wzrasta produkcja jabłek.
Źródło: Agencja Rynku Rolnego
Redakcja AgroNews, fot. sxc.hu