Po wycofaniu się Rosji z Umowy Zbożowej (w lipcu 2023) bardzo szybko Ukraina znalazła alternatywne drogi eksportu zbóż.
Głównym szlakiem eksportowym pozostały porty rzeczne na Dunaju, ale coraz większego znaczenia nabiera eksport przez porty morskie Wielkiej Odessy. Te same, które funkcjonowały w ramach umowy zbożowej zawartej w lipcu 2022 roku z Rosją przy udziale ONZ i Turcji. Wspomniana umowa została zerwana przez Rosję w połowie lipca 2023, ale w ciągu niespełna roku pozwoliła wyeksportować ponad 33 mln ukraińskich towarów, głównie zbóż.
W sierpniu 2023 roku Ukraina otworzyła samodzielnie korytarz żeglugowy biegnący wzdłuż wybrzeża Rumunii i Bułgarii. Początkowo służył on statkom uwięzionym w ukraińskich portach przez wybuch wojny, ale w miarę upływu czasu zaczął służyć do regularnych transportów ukraińskich towarów na rynki światowe.
„Od początku funkcjonowania tymczasowego korytarza przez Morze Czarne wyeksportowano ponad 22 mln ton towarów. Od sierpnia 2023 skorzystało z niego ponad 700 statków” – napisał wiceminister Kubrakow na Facebooku. Minister zaznaczył, że eksport tą drogą może wzrosnąć o co najmniej 1/4 dzięki modernizacji samych portów, jak i towarzyszącej im infrastruktury – sieci autostrad i kolei. Wicepremier infrastruktury zauważył, że przeładunek odbywa się w trzech portach Wielkiej Odessy — Czornomorsku, Odessie i Piwdennym, mimo tego że są one systematycznie atakowane przez rosyjskie drony i rakiety.
Andrzej Bąk
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy