Kombajny i sieczkarnie wyposażone są w wyrafinowane układy elektroniczne i telemetryczne, które sterują i nadzorują pracą tych maszyn. Wszystko po to, aby wykorzystać potencjał maszyny i zaoszczędzić paliwo.
Kombajny to maszyny, które gospodarstwie rolnym pracują kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt dni w roku. W firmach usługowych są obciążone od zbioru rzepaku poprzez żniwa zbożowe aż po jesienne zbiory kukurydzy. Zbierają również trawy i coraz popularniejsze w naszym kraju słonecznik i soję oraz inne rzadkie uprawy.
Decydując się na zakup nowego kombajnu, zwłaszcza mającego pracować wiele godzin w sezonie, warto szukać maszyny oszczędnej i wydajnej.
Oto rozwiązania oszczędzające paliwo, sprawdzone w praktyce i chwalone przez użytkowników.
Okiełznana moc, czyli DYNAMIC POWER
Automatyczne dostosowanie mocy silnika maszyny do warunków pracy to recepta CLAAS na wydajny i oszczędny kombajn. System ten nosi nazwę DYNAMIC POWER. Dzięki niemu jazda przy częściowym obciążeniu odbywa się zawsze z krzywą mocy zapewniającą największą wydajność i oszczędność.
W warunkach polowych podczas pracy z pełnym obciążeniem, jak np. przy opróżnianiu zbiornika ziarna i włączonym siekaczu słomy, moc maksymalna pozostaje automatycznie aktywna. Innym rozwiązaniem jest zarządzanie obrotami silnika podczas jazdy po drodze, liczba obrotów silnika spada do 1600 obr./min. W ten sposób powstają oszczędności paliwa.
Przykładowo, w kombajnach CLAAS podczas odkładania pokosu, oszczędności mogą sięgnąć nawet 10% zużycia oleju napędowego, co przy dzisiejszych jego cenach jest wartością nie do pogardzenia.
Kontrolowany przepływ masy dzięki APS SYNFLOW
Kolejnym rozwiązaniem proponowanym przez inżynierów CLAAS jest ograniczenie oporów wewnętrznych przy przepływie masy podczas jej omłotu. Im mniejsze opory, tym lżejsze obciążenie zespołów młócących kombajnu, co wpływa na zużycie paliwa.
Maszyny LEXION posiadają dużą średnicę bębna młócącego, co zapewnia płynne przejścia pomiędzy bębnem młócącym a doprowadzającym oraz rotorami czy separatorem.
Dzięki APS SYNFLOW materiał przepływa przez kombajn prostoliniowo i w sposób oszczędzający energię. Nie dochodzi do żadnych niepotrzebnych zmian prędkości i kierunku przepływu masy, co chroni słomę i oszczędza paliwo.
Orzeźwienie dla silnika – DYNAMIC COOLING
System bazuje na unikalnym w tej klasie kombajnów, zmiennym napędzie wentylatora. Reguluje on prędkość obrotową wiatraka samoczynnie, a przede wszystkim zależnie od potrzeb. DYNAMIC COOLING doskonale radzi sobie przy każdej temperaturze zewnętrznej, czego dowiodły testy podczas upalnych ostatnich lat.
System nie tylko zapewnia chłodzenie, lecz również zmniejsza ilość gromadzącego się kurzu dzięki strumieniowi powietrza z efektem kurtyny. Chłodzenie dynamiczne pozwala oszczędzić w zależności od warunków, nawet kilkanaście kW, mocy silnika i ułatwia oszczędzanie paliwa.
Zarówno w kombajnach CLAAS LEXION, jak i w sieczkarniach JAGUAR, znajdują się dodatkowe systemy, pozwalające na precyzyjne wykorzystanie potencjału maszyny w zależności od warunków zewnętrznych.
GPS PILOT CEMIS 1200
Dzięki sygnałowi satelitarnemu GPS PILOT prowadzi sieczkarnie i kombajny CLAAS precyzyjnie po równoległych przejazdach. System sprawdza się w każdych warunkach. Łatwo w nim zaprogramować linie referencyjne. Dzięki temu można wykorzystać całą szerokość roboczą maszyny i wyraźnie ograniczyć nakładanie się przejazdów.
CEMOS AUTO PERFORMANCE
Czy wiesz, że kombajny i sieczkarnie CLAAS wyposażone w system CEMOS mogą uzyskać wyższe wydajności, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa? Z doświadczeń przeprowadzonych podczas żniw zaobserwowano, że maszyny wyposażone w system CEMOS zwiększają swoją wydajność pracy o ok. 7% więcej ha/h przy oszczędności paliwa rzędu 12%.
W celu zwiększenia efektywności i zmniejszenia zużycia paliwa sieczkarnie CLAAS utrzymują ustawioną liczbę obrotów na stałym poziomie i regulują moc silnika oraz prędkość jazdy zależnie od zbieranej masy.
350 mln złotych od NFOŚiGW na śmigłowce dla ochrony bioróżnorodności
Dodajmy, że w opcji można wybrać dla sieczkarni lub kombajnów CLAAS możliwość odpowiedniego dopasowania ciśnienia w oponach. Różnica w ciśnieniu jest wyrównywana automatycznie w zależności od jazdy po polu czy drodze asfaltowej.
Źródło: CLAAS