Omówieniu możliwości rozwoju dwustronnej współpracy gospodarczej służyło spotkanie dyrektora generalnego MRiRW Bogusława Wijatyka z przedstawicielami kierownictwa Amerykańskiej Izby Handlowej z siedzibą w Brukseli (AmCham to the EU). Spotkanie było także okazją do wymiany opinii nt. obecnych wyzwań w sektorze rolnym.
Amerykańska Izba Handlowa (Amcham) zajmuje się m.in. sprawami handlu, relacji transatlantyckich i zrównoważonego wzrostu. W rozmowach uczestniczyli również przedstawiciele departamentów MRiRW, Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) oraz firm zrzeszonych w AmCham.
Stanowisko strony polskiej
Dyrektor generalny MRiRW Bogusław Wijatyk zwrócił uwagę na strategiczny charakter relacji polsko-amerykańskich. Podkreślił zainteresowanie strony polskiej zwiększaniem eksportu żywności do USA. W tym kontekście podkreślił, że oczekujemy szybkiego zakończenia procedury dostępowej do amerykańskiego rynku dla jabłek i gruszek oraz uzyskania dostępu do kontyngentu taryfowego dla tytoniu na takich samych zasadach jak stare kraje UE.
Stanowisko strony amerykańskiej
Amerykańscy rozmówcy zadeklarowali wsparcie ze strony AmCham dla polskich postulatów. Z entuzjazmem odnieśli się również do propozycji KOWR dotyczącej wspólnych działań na rzecz rozwoju kontaktów polskich i amerykańskich firm branży spożywczej.
Przedstawiciele AmCham wskazali na wagę takich spraw, jak: zmniejszenie obciążeń administracyjnych, którym podlegają rolnicy, troska o utrzymanie konkurencyjności i samowystarczalności UE w sektorze rolnym czy wsparcie programów mających na celu poprawę zdrowia psychicznego rolników.
Członkowie delegacji amerykańskiej z zadowoleniem przyjęli decyzję Komisji Europejskiej z 2 października 2024 r. dotyczącą odroczenia do końca 2025 r. wejścia w życie unijnego rozporządzenia ws. wylesiania (EUDR). Rozporządzenie budzi wiele emocji ze względu na obszerną listę nowych wymogów administracyjnych.
Wymiana handlowa artykułami rolno-spożywczymi z USA
Stany Zjednoczone to trzeci najważniejszy odbiorca polskich artykułów rolno-spożywczych wśród krajów spoza UE. Eksport polskich produktów żywnościowych do USA od wielu lat nieustannie rośnie. W 2023 r. osiągnął wartość 869,7 mln EUR (jest to wzrost o 17 proc. w stosunku do roku 2022). Największym zainteresowaniem na amerykańskim rynku cieszą się takie polskie produkty, jak: czekolada i przetwory spożywcze zawierające kakao, pszenica i meslin oraz filety rybne.
Źródło: MRiRW