Widok maszyn Strom-Bednar na polach w całej europie nie jest rzadkością, a maszyny w żółto-czarnych barwach, głównie za sprawą uniwersalnych przyczep Wagon coraz częściej pojawiają się również na naszych drogach.
Wagon, to nazwa uniwersalnej gamy przyczep transportowych Strom-Bednar. Obejmuje ona 3 typy maszyn o masie całkowitej wynoszącej 16, 18 oraz 21 ton. Oferta przyczep skierowana jest do gospodarstw poszukujących szybkiego, taniego oraz uniwersalnego środka transportu. Cechą szczególnie wyróżniającą przyczepy Strom-Bednar jest najlepszy stosunek pomiędzy masą maszyny,
a objętością skrzyni ładunkowej.
Wzmocniona i płaska skrzynia
Prosta oraz kompaktowa skrzynia ładunkowa przyczep Wagon została wykonana z wysoką dokładnością, a działania konstruktorów z firmy Strom-Bednar pozwoliły na ograniczenie ilości spoin
i spawów, które zazwyczaj są potencjalnym miejscem powstawania ognisk korozji. Brak spoin oraz zastosowanie jednej, całkowicie płaskiej płyty ze stali o grubości 4 mm dla każdej ze ścian dodatkowo zapobiega zatrzymywaniu materiału podczas opróżniania skrzyni. Dolna część przyczepy wykonana jest z mocnych profili i pokryta 4-milimetrową podłogą. Żywotność przyczep dodatkowo zwiększa użebrowanie konstrukcji pod podłogą w przedniej jej części. W przypadku wykorzystywania przyczep w branży budowlanej cała skrzynia może być docelowo zbudowana ze stali Hardox o zwiększonej wytrzymałości.
Do tyłu i na bok
Komfort pracy z wykorzystaniem przyczep Wagon skonfigurowanych ze skrzynią typu wanna, bez wątpienia podnosi tylne, hydrauliczno-mechaniczne zamykanie burty. Strom-Bednar przewiduje również możliwość konfiguracji swoich przyczep jako wywrotek, dla których wysyp może odbywać się zarówno na prawą jak i lewą stronę. Rozwiązanie to jest szczególnie polecane w przypadku pracy niskich budynkach. Precyzyjny wysyp masy umożliwia otwór wypustowy o wymiarach 300 x 400 mm zamontowany w tylnej burcie.
Uniwersalność zastosowania przyczep Wagon poprawia możliwość dodatkowego zwiększenia jej objętości z wykorzystaniem dwóch rodzajów nadstawek. W pierwszym przypadku możemy wykorzystać pełne, ocynkowane nadstawki o wysokości 300 mm. Rozwiązaniem znacznie zwiększającym objętość przyczep Strom-Bednar, a przeznaczonym szczególnie do transportu sieczki z zielonek lub rozdrobnionej biomasy są nadstawki sieciowe o wysokości wynoszącej 600 mm. Co ciekawe możliwe jest połączenie obu konfiguracji nadstawek. W przypadku największej z przyczep jej objętość zostaje tym samym zwiększona z 20 do 32 m3. Czynność ta nie jest zbyt czasochłonna, co ma ogromne znaczenie dla firm usługowych z branży rolniczej.
Sztywne i bezpieczne podwozie
W wielofunkcyjnych przyczepach Strom-Bednar Wagon montowane jest tandemowe zawieszenie typu boogie. Posiada ono jeden czop obrotu i pozwala na równomierne obciążenie wszystkich czterech kół przyczepy. Aby zminimalizować zużywanie opon konstruktorzy z Czech zdecydowali się na zastosowanie skrętnej osi tylnej. Komfort podczas jazdy z prędkościami do 40 km/h zapewnia przyczepie układ amortyzacji dyszla zaczepowego oraz tylnej osi oparty na resorach piórowych. Rama przyczepy wykonana jest z dużych profili i cała przed montażem poddawana jest procesowi cynkowania żarowego.
Bezpieczeństwo pracy przyczep Wagon oprócz ogranicznika stopnia podniesienia skrzyni ładunkowej zapewnia pneumatyczny układ hamulcowy, z automatyczną regulacją siły hamowania zależną od aktualnego obciążenia przyczepy. Komfortowe i sprawne podczepienie przyczep Strom-Bednar gwarantuje opcjonalnie montowana hydrauliczna podpora, której sterowanie może odbywać się za pomocą pompy ręcznej lub przez układ hydrauliczny ciągnika.
Źródło i fot.: strom-bednar