Ministerstwo Odbudowy Ukrainy i Ministerstwo Infrastruktury Polski wspólnie opracowują działania mające na celu odblokowanie granicy, na której trwa strajk polskich przewoźników.
W Warszawie odbyło się spotkanie wiceministra rozwoju gmin, terytoriów i infrastruktury Ukrainy Serhija Derkacha z Sekretarzem Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Polski Rafaelem Weberem, któremu przewodniczyła Jadwiga Jemilewicz, Komisarz Rządu ds. Rozwoju Polsko-Ukraińskiego Współpraca, przy udziale Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych RP.
Strony zgodziły się na:
Otwarcie punktu kontrolnego Uhrynów-Dołhobyczuw dla pustych ciężarówek w celu zwiększenia przepustowości granicy i odciążenia pozostałych punktów kontrolnych.
Utworzenie kolejki odrębnych przepustek dla pustych pojazdów na punktach kontrolnych Jahodyn-Dorohusk i Krakivets-Korchova. Są to punkty kontrolne posiadające fizyczne pasy dla pustych pojazdów bezpośrednio przy punkcie kontrolnym, zarówno po stronie ukraińskiej, jak i polskiej.
Uruchomienie projektu pilotażowego z rejestracją w eCheck bezpośrednio przed przekroczeniem granicy na przejściu Nyzhankovychi – Malhowice na okres jednego miesiąca.
Zdaniem Ministerstwa Odbudowy kwestia zniesienia lub zmiany „ruchu bezwizowego transportowego”, na który nalegają polscy przewoźnicy, nie była poruszana i nie znalazła się w porządku obrad.
Tylko dla pojazdów posiadających rejestrację UE
Jednocześnie polscy protestujący domagają się udostępnienia tras Uhrynów-Dołhobyczuw i NyzhankovychiMalhowice wyłącznie pojazdom posiadającym rejestrację UE.
„To stanowisko jest nie do przyjęcia dla Ukrainy i Unii Europejskiej, gdyż jest to zasada dyskryminująca w stosunku do innych krajów. To ostatnie zostało potwierdzone podczas spotkania Platformy Koordynacyjnej Ukraina-Polska-UE z udziałem kierownictwa Dyrekcji Generalnej ds. Transportu i Mobilności (DG MOVE) Komisji Europejskiej 30 listopada” – podała ukraińska agencja.
Jednocześnie Ministerstwo Odbudowy wspólnie z DG MOVE opracowuje strategiczne rozwiązania, które rozwiążą sytuację z kolejkami na granicy i zmniejszą napięcia w transporcie drogowym.
„Kluczowe stanowiska to poprawa przepustowości istniejących punktów kontrolnych, w tym skuteczności kontroli fitosanitarnych i innych, w celu dostosowania się do memorandów regulujących liczbę ciężarówek dopuszczonych do przekroczenia granicy. Chodzi także o opracowanie Planu Działań na rzecz rozwoju ukraińsko-polskich punktów kontrolnych (po stronie ukraińskiej strategia rozwoju jest już gotowa)” – podkreśliło Ministerstwo Odbudowy.
Źródło: Ukr Agro Consult