Zmiany cen paliw na stacjach w ostatnim tygodniu. Dobre wieści dla kierowców

Według e-Petrol.pl w połowie 45-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,04 i 6,09 zł/l. Oznacza to, że cena benzyny spadła o 1 grosz, a diesla o 3 grosze na litrze w skali tygodnia.

coraz wyższe rachunki za tankowanie
Zmiany w cenach paliw na stacjach w ostatnim tygodniu. Dobre wieści dla kierowców

Jednocześnie cena średnia LPG pozostała na wysokim poziomie 3,05 zł/l, po tym jak paliwo to podrożało aż o 25 groszy za litr (7%) w październiku. Gwałtowny wzrost ceny LPG wiąże się ze słabym złotym i zmianą kierunku importu ze wschodniego na droższy – zachodni.

Cena średnia paliw w detalu: 06-11-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,80 zł/l ( +1 gr/l);
• Pb95: 6,04 zł/l ( -1 gr/l);

• ON: 6,09 zł/l ( -3 gr/l);
• LPG: 3,05 zł/l ( 0 gr/l).

Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb-95 z czerwca 2023).

Nawet po ostatnich zmianach ceny obu paliw są o 50-60 groszy niższe (w detalu i hurcie) niż przed rokiem (tabela poniżej).

Zmiany cen paliw w skali roku:

Marże modelowe stacji paliw wzrosły w ostatnim tygodniu i są rekordowe w skali roku

W połowie 45 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw spadła do 13 gr/l dla ON (-12 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) nie zmieniła się i sięga 34 grosze na litrze.

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej

Od początku 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (29,1 gr/ljest o ponad 4 grosze wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (26,6 gr/l) przewyższa o prawie 3 grosze rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

Ceny hurtowe obu głównych paliw wzrosły w październiku o 15 groszy na litrze

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 7-go listopada 2024, cena netto litra Pb95 wzrosła o 6 groszy (-9 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,680 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał średnio o 16 groszy (-3 grosze tydzień wcześniej) i kosztował 4,896 zł/l (bez VAT).

Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 wzrosła do 27 groszy (bez VAT) z 15 groszy tydzień wcześniej.

W październiku benzyna i diesel podrożały w hurcie o dokładnie 15 groszy na litrze.

Od początku 2024 roku benzyna w hurcie tanieje o 3 gr/l (Pb95), ale diesel jest tańszy o 7 groszy na litrze (bez VAT).

W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).

Notowania ropy pozostają pod wpływem skrajnie różnych czynników

Z jednej strony, prowzrostowo na ceny ropy działał trwający konflikt na Bliskim Wschodzie, gdzie rynek na bieżąco oceniał ryzyko ataku Izraela na Iran i związane z tym możliwe konsekwencje dla podaży surowca. Zapowiadane ataki izraelskie nastąpiły, ale rakiety oszczędziły infrastrukturę związaną z irańskim przemysłem naftowym (ceny ropy spadły).

Z drugiej strony jest słabnąca gospodarka Chin i rosnące światowe zapasy ropy, które to czynniki obniżają notowania surowca.

Ostatnio na niskie ceny zareagował kartel OPEC+, przedłużając okres cięć wydobycia o kolejny miesiąc.

Wreszcie, wygrana Donalda Trumpa w długim okresie powinna wpływać stabilizująco na ceny ropy, ponieważ nowy prezydent postara się wygasić toczące się konflikty światowe i jednocześnie będzie wspierał krajowy przemysł wydobywczy.

Niestety dla kierowców złoty mocno stracił w ostatnich tygodniach na wartości

Notowania USD/PLN przekroczyły w środę 6-go listopada poziom 4,08 złotego za dolara (po raz pierwszy od połowy czerwca). Był to efekt reakcji rynku walutowego na wygraną Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich. W czwartek po południu notowania USD/PLN powróciły w okolice 4,0 złotego, czyli do poziomów z ostatnich dwóch tygodni.

Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary świata – EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. W minioną środę (06.11.2024) dolar umocnił się o blisko 2% do euro na wiadomość o wygranej Trumpa.

Zdaniem analityków w dłuższej perspektywie złoty powinien pozostawać mocny, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki).

Ceny paliw w hurcie (bez VAT):

Andrzej Bąk – eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

Małgorzata Kulma
Małgorzata Kulmahttps://agronews.com.pl
Redaktor portalu agronews.com.pl. Email: m.kulma@agronews.com.pl

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Uwaga rolnicy! Oszuści podszywają się pod ankieterów GUS. Policja ostrzega co robić?

Uwaga na próby podszywania się pod ankieterów służb statystyki publicznej! Celem oszustów podszywających się pod prowadzone badania jest wyłudzenie informacji od obywateli pod pretekstem...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics