Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie otrzymało dofinansowanie ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na realizację projektu pn. Renowacja i przywrócenie sprawności technicznej ciągnika gąsienicowego Piast.
Celem zadania była konserwacja i przywrócenie pełnej sprawności technicznej jedynego zachowanego prototypowego rolniczego ciągnika gąsienicowego G-752 Piast. Obiekt ten jest cennym elementem kolekcji zbiorów związanym z użyciem w rolnictwie ciągników gąsienicowych. Uruchomienie stanowi niepowtarzalną okazję na przywrócenie możliwości zobaczenia w naszym kraju pracy takiego ciągnika w jego środowisku naturalnym. Obiekt będący przedmiotem tego zadania to unikatowe świadectwo dynamicznego rozwoju polskiej myśli technicznej z końca lat 60 XX wieku. Ciągnik Piast zgodnie z ideą miał być nowoczesną i ekonomiczną maszyną która miała zastąpić na polskich polach wysłużone ciągniki produkcji radzieckiej . Jest to konstrukcja nowatorska wyposażona w nowoczesny jak na tamte czasy ekonomiczny silnik, skrzynię biegów krajowej konstrukcji, samooczyszczające się gąsienice jezdne, przestronną oszkloną dwuosobową kabinę dla operatora oraz mocny tylny układ zawieszenia maszyn i narzędzi rolniczych sterowany hydraulicznie. Niestety ze względów politycznych i ekonomicznych ciągnik nie został nigdy dopuszczony do produkcji seryjnej.
Powyższy egzemplarz prototypu ciągnika gąsienicowego Piast stanowi unikatowy w skali kraju i świata egzemplarz maszyny. Do dnia dzisiejszego niewiadomym nam jest o jakimkolwiek zachowanym egzemplarzu tego modelu w Polsce. Prace konserwatorskie, w związku z koniecznością przeprowadzenia złożonych procesów obróbki mechanicznej, nie mogły być przeprowadzone z wykorzystaniem pracowni muzealnych, które nie dysponują specjalistycznymi urządzeniami ślusarskimi. Ważnym elementem było przywrócenie pełnej sprawności silnika diesla, w który został wyposażony eksponat, ponadto skrzynia biegów oraz gąsienicowy układ jezdny muszą być poddane drobiazgowym pracom konserwatorskim. Kolejnym etapem prac jest przywrócenie pełnej sprawności układu hydraulicznego. Wymagana jest też odbudowa układu elektrycznego. Po przeprowadzeniu niezbędnych zadań ciągnik będzie prezentowany na licznych pokazach polowych co stanowić będzie wydarzenie rangi krajowej, wpisuje się w ideę żywego muzeum które wpłynie pozytywnie na atrakcyjność oferty kulturalno-edukacyjnej naszej placówki. Na stałe obiekt będzie prezentowany na wystawie maszyn rolniczych znajdujących się w Muzeum w Szreniawie. Efektem tego zadania było też powstanie dokumentacji fotograficznej, która posłuży przedstawieniu obiektu na stronie internetowej Muzeum w Szreniawie, gdzie znajdą się informacje na temat przeprowadzonych zabiegów. Dzięki temu możliwe stanie się zaznajomienie szerokiego grona obiorców z problematyką konserwatorską zbiorów muzealnych. Wszystkie materiały powstałe w ramach realizacji zadania w zakresie realizowanym on-line będą zgodne z wymogami określonymi w art. 5 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 848). Ponadto przez okres minimum 6 miesięcy od dnia zakończenia zadania, będą bezpłatnie udostępniane materiały powstałe podczas realizacji zadania w zakresie realizowanym on-line w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Świnie na drodze, ciągnik w rowie – niebezpieczna kolizja w Somiance
Kwota dofinansowania: 50 000 złotych. Całkowita wartość zadania: 134 500 złotych.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.