Według e-Petrol w połowie 52-go tygodnia 2022 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,53 zł/l i 7,66 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki nie zmieniła się już piąty tydzień z rzędu, a diesel potaniał o symboliczny grosz na litrze. Zdaniem prezesa PKN Orlen podobne poziomy cen powinniśmy widzieć też na początku 2023 roku, mimo powrotu stawki VAT do 23%.
Tegoroczne i historyczne maksima cenowe w przypadku oleju napędowego to 8,08 zł/l ustanowione 9 tygodni temu. Popularna 95-ka jest teraz tańsza o 1,33 zł/l od rekordu z 08.06.2022 (7,95 zł/l). W styczniu przywrócona zostanie stawka VAT na paliwa w wysokości 23% (8% teraz). Jeśli PKN Orlen nie obniży marż rafineryjnych, które przekładają się na ceny w hurcie i jednocześnie wysokich marż na swoich stacjach, to ON podrożeje automatycznie o ok. 1 zł/l, a Pb95 o ok. 0,9 zł/l.
Cena średnia autogazu obniżyła się w analizowanym tygodniu o 2 grosze do 2,91 zł/l.
W hurcie różnica ceny diesla i Pb95 utrzymuje się od trzech tygodni w okolicy 1,05 zł/l. W detalu ciągle wynosi ona średnio 1,13 zł/l. Oznacza to większe marże stacji paliw na sprzedaży oleju napędowego w stosunku do Pb95.
W połowie 52-go tygodnia uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 29 gr/l, a dla Pb95 – 22 gr/l. Stosunkowo wysokie marże sprawiają, że opłaci się szukać tych tańszych stacji. Warto mieć świadomość, że o poziomie marż detalicznych decyduje państwowy Orlen, który już teraz poprzez wysokie marże chce uniknąć skokowej podwyżki cen paliw po nowym roku (przestanie obowiązywać obniżony VAT). Tyle tylko, że Orlen (rząd) dużą część wspomnianych podwyżek zaserwował nam wcześniej (ceny na stacjach są nieadekwatnie wysokie w stosunku do notowań ropy i kursu złotego).
Ceny średnie paliw w detalu: 28-12-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,26 zł/l (-1 gr/l);
• Pb95: 6,53 zł/l ( 0 gr/l);
• ON: 7,66 zł/l (-1 gr/l);
• LPG: 2,91 zł/l (-2 gr/l).
Rząd obniżył od 10-go marca 2022 stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. (obowiązuje niestety tylko do końca roku) nie pomaga on jednak przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).
W cenniku hurtowym PKN Orlen, w tygodniu kończącym się 28-go grudnia, cena benzyny 95-oktanów nie zmieniła się, a ON podrożał o 3 grosze na litrze. Tylko nieco wyższe ceny hurtowe (w skali tygodnia) muszą wynikać z cięcia olbrzymich marż rafineryjnych przez Orlen, ponieważ na rynku ropy widoczne jest znaczne umocnienie notowań surowca, przy jednoczesnym osłabieniu złotego (podraża zakupy paliw gotowych i ropy). Polska importuje aż 30% diesla i 23% zużywanych w kraju benzyn
Wcześniej (listopad – do połowy grudnia) paliwa produkowane w kraju powinny mocno tanieć (nie taniały), ponieważ ropa była w połowie miesiąca najtańsza od stycznia, podobnie jak kurs usd/pln (najniżej od czerwca). Mimo ostatniej korekty wzrostowej ropa Brent traci jeszcze w grudniu ponad 3%, a kurs usd/pln spada o 1,4%. Proste wyliczenie pokazuje, że zakupy surowca przez rafinerie ciągle są w grudniu dużo tańsze. Mimo to diesel drożeje od początku grudnia w hurcie (do 28.12.2022) o 29 gr, a Pb95 o 19 gr/l.
Dla porównania w listopadzie diesel potaniał w hurcie o 81 groszy, a Pb-95 o 33 grosze na litrze.
Nastroje w branży maszyn i urządzeń rolniczych są tragiczne!
W październiku diesel podrożał w hurcie 56 groszy, a cena benzyny nie zmieniła się w skali miesiąca.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, Andrzej Bąk – eWGT