Wprowadzanie do obrotu i oznakowanie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przedstawia wyniki planowych kontroli w zakresie wprowadzania do obrotu i oznakowania materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, przeprowadzonych w I kwartale 2023 r.

Wprowadzanie do obrotu i oznakowanie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością
Wprowadzanie do obrotu i oznakowanie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością

Kontrole przeprowadzone zostały na terenie całego kraju, z wyłączeniem WIJHARS w Lublinie, na poziomie sprzedaży detalicznej oraz gastronomii.
Celem kontroli było sprawdzenie prawidłowości wprowadzania do obrotu i oznakowania materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, w tym sprawdzenie, czy oznakowanie, reklamy i sposób prezentowania materiału lub wyrobu nie wprowadzają konsumenta w błąd.

Skontrolowano 81 podmiotów (301 partii produktów), w tym: 59 sklepów detalicznych (223 partie) oraz 22 podmioty gastronomiczne (78 partii). Nieprawidłowości stwierdzono łącznie w 8 podmiotach, co stanowi 9,9 % podmiotów kontrolowanych, w tym w 6 sklepach oraz 2 podmiotach gastronomicznych. Łącznie zakwestionowano 32 partie różnych materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością (10,6 % partii skontrolowanych), w tym w zakresie:

– znakowania – 24 partie (8,0 % partii skontrolowanych),

– wprowadzania do obrotu – 16 partii (5,3 % partii skontrolowanych).

Kontrola materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością po raz pierwszy objęła swoim zakresem punkty gastronomicznie – stwierdzono nieprawidłowości w przypadku 10,3 % skontrolowanych partii produktów. Natomiast odsetek partii z nieprawidłowościami na poziomie sklepów wyniósł 10,8 %.

Prawidłowość znakowania

W zakresie znakowania skontrolowano 301 partii materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością z czego zakwestionowano 24 partie (8%), w tym: 20 partii w sklepach i 4 partie w gastronomii. Najczęściej występujące nieprawidłowości, jakie odnotowano, to:

  • brak informacji „do kontaktu z żywnością” lub szczególnych wskazówek dotyczących ich używania;
  • brak specjalnych zaleceń, których należy przestrzegać w celu ich bezpiecznego
    i właściwego używania;
  • podanie w języku obcym nazwy produktu (w tym brak nazwy w języku polskim);
  • brak wymaganych informacji o nazwie lub nazwie handlowej oraz adresie lub siedzibie producenta, przetwórcy lub sprzedawcy odpowiedzialnego za wprowadzenie do obrotu i mającego siedzibę w UE;
  • brak oznakowania lub oznaczenia identyfikacyjnego zapewniającego możliwość śledzenia drogi materiału i wyrobu, o których mowa w art. 17 rozporządzenia 1935/2004.

W przypadku 1 podmiotu, stwierdzono słabe uwidocznienie cen produktów, w związku z czym przekazano stosowną informację do Inspekcji Handlowej.

Gastronomia

W przypadku gastronomii stwierdzono następujące nieprawidłowości:

  • brak informacji „do kontaktu z żywnością” lub tożsamego symbolu – 2 partie,
  • brak wymaganych informacji o nazwie lub nazwie handlowej oraz adresie lub siedzibie producenta, przetwórcy lub sprzedawcy odpowiedzialnego za wprowadzenie do obrotu i mającego siedzibę w UE – 2 partie.

Deklaracja zgodności lub odpowiednia dokumentacja

Sprawdzano przestrzeganie obowiązku posiadania pisemnych deklaracji potwierdzających spełnienie określonych wymagań dla materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością. Nieprawidłowości stwierdzono w 6 partiach wyrobów ceramicznych w 3 podmiotach detalicznych.

Właściwe użytkowanie produktów przeznaczonych do kontaktu z żywnością w podmiotach pełniących rolę użytkownika

Łącznie skontrolowano 38 podmiotów, które pełniły funkcję użytkownika materiałów
i wyrobów, a więc doprowadzały do kontaktu kontrolowanego materiału i wyrobu
z żywnością.

Kontrolą objęto 110 partii produktów, w tym: 76 w punktach gastronomicznych oraz 34 w sklepach. Nieprawidłowość stwierdzono w 4 partiach w podmiocie gastronomicznym.

Stwierdzono brak dokumentacji uzupełniającej, która powinna być uzyskana od dostawcy. Właściciel podmiotu nie okazał dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań dla badanych produktów.

Weryfikacja identyfikowalności

W większości kontrolowanych placówek handlu detalicznego i podmiotach gastronomicznych na podstawie przedstawionych dokumentów możliwe było dokonanie identyfikacji towarów i ustalenie źródeł ich pochodzenia (identyfikacji dostawców, importerów, producentów).

UWAGA zmiany w naborze wniosków dla rolników, którzy sprzedali zboża po 14 kwietnia

Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 8 partii (3,6% zbadanych partii) produktów w podmiotach detalicznych – brak dokumentacji dostawy wyrobów co wiązało się z brakiem możliwości określenia zakupionej ilości towaru.

Źródło: Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

300 tysięcy złotych dla gospodarstw poszkodowanych przez powódź. Ruszył nabór wniosków

Rolnicy, którzy ponieśli straty spowodowane przez powódź, od 22 listopada do 30 grudnia 2024 r. mogą składać wnioski o przyznanie wsparcia na Inwestycje odtwarzające...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics