Ponad połowa klientów banków spółdzielczych poleciłaby je znajomym
Przyjazny, stabilny, uczciwy – to określenia ze ścisłej czołówki skojarzeń z terminem „bank spółdzielczy”. Aż 53% klientów poleci go swoim znajomym.
Badanie przeprowadzono w styczniu. Wzięli w nim udział losowo wybrani mieszkańcy Polski w wieku 15-65 lat, korzystający z usług bankowych. Banki Spółdzielcze okazały się dobrze znane. Spontanicznie wymieniło je 21,2% respondentów.
Marka BANK SPÓŁDZIELCZY ma wartość. Bankowości spółdzielczej przypisywane są takie cechy, jak: polskość (85,5%), długa tradycja (68,1%), dla każdego (67,9%), przyjazna (67,2%), budząca sympatię (62,5%), uczciwa (61,5%), godna zaufania (61,3%), stabilna (54,8%), profesjonalna (56,3%).
Bank spółdzielczy był zdecydowanie najczęściej wymieniany przez mieszkańców mniejszych miejscowości (55%). Spośród mieszkańców dużego miasta rozpoznawalność banku spółdzielczego wykazało jedynie 3% respondentów. Bank spółdzielczy budzi u swych klientów skojarzenia pozytywne (73,2%) i neutralne (26,8%).
12% klientów banków w Polsce to klienci banków spółdzielczych. Posiadacze produktów bankowych spontanicznie wymieniają bank spółdzielczy na 7. miejscu.
Badanie potwierdza duży potencjał bankowości spółdzielczej. Polacy znają, dobrze kojarzą, ale nie potrafią podać definicji – czym banki spółdzielcze różnią się od bankowości komercyjnej. – A różnic jest wiele. Mają 100% polski kapitał, pieniądze Polaków zostają więc „w domu”. Wsparcia finansowego udziela człowiek – nie systemy. Prezes i pracownicy banku spółdzielczego są sąsiadami, znają swych klientów, wiedzą o nich więcej, niż wynika z dokumentacji bankowej. Proces decyzyjny jest szybki, mniej skomplikowany, a usługi dobrane pod indywidualne potrzeby. No i liczy się różnorodność. Tyle, ile banków, tyle lokalnych strategii funkcjonowania. Chcemy o tym wszystkim powiedzieć zwłaszcza mieszkańcom dużych miast. Kto z nas wie, że np. w aglomeracji warszawskiej jest 20 banków spółdzielczych i ponad 140 ich placówek – podkreśla Urszula Rożalska, Dyrektor Komunikacji w Grupie BPS.
Źródło: Bank BPS S.A.