Trudna sytuacja producentów zbóż. Związek Producentów Roślin Zbożowych podsumowuje rok

1 grudnia w Warszawie odbyła się coroczna konferencja prasowa Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych sfinansowana ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych.

 

\"rolnictwo,
 

W spotkaniu udział wzięli: prezes Związku Stanisław Kacperczyk, doradca Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Karol Krajewski, dyrektor Biura Analiz i Programowania Agencji Rynku Rolnego Marzena Trajer, dyrektor Biura Promocji Żywności ARR Witold Wierzbiński oraz prof. Krzysztof Krygier z Katedry Żywienia Człowieka SGGW.

– Jednym z naszych priorytetowych działań jest i pozostanie promocja polskiego chleba wypiekanego z pełnego ziarna zbóż. Zmieniające się trendy żywieniowe powodują, że chleb ten traci należne sobie miejsce w codziennej diecie Polaków. Według GUS w 1981 roku statystyczny Polak spożył 101 kg, natomiast w 2008 roku już tylko 61 kg/osobę. Jak prognozuje Instytut Polskie Pieczywo spożycie pieczywa w gospodarstwach domowych w Polsce w 2015 roku wyniesie zaledwie 45,3 kg na osobę – to o 2,5 kg na osobę mniej niż wynika z szacunkowych danych z 2014 r. i aż o 25,5 kg na osobę mniej niż dekadę temu – poinformował prezes Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych Stanisław Kacperczyk.

I jednocześnie dodał, że Związek jest przeciwny stosowaniu chemicznych dodatków, wypełniaczy i barwników, które psują dobrą markę polskiego chleba i mogą mieć wpływ na jego spożycie. Organizacja jest także przeciwko importowi głęboko mrożonego ciasta do wypiekania pieczywa.

– Z naszych obserwacji wynika, że konsumenci coraz częściej szukają dobrego chleba, z pełnych ziaren. Brakuje jednak rzetelnych informacji na etykietach pieczywa, które precyzyjne pokazywałyby składniki, z których zostało ono zrobione. W konsekwencji, świadomi konsumenci coraz częściej próbują wypiekać chleb samodzielnie, tak aby zachować pełną kontrolę nad jego składem. Coraz więcej piekarni ma w swojej ofercie pieczywo z całego ziarna. Ten pozytywny trend pozwala nam wierzyć, że w kolejnych latach konsumpcja chleba z pełnego ziarna będzie rosła – dodał prezes Kacperczyk.

Prezes związku zbożowego ocenił również trudną sytuację rynkową w mijającym roku oraz przedstawił priorytetowe działania, jakie powinny być przeprowadzone w najbliższych latach dla poprawy sytuacji producentów zbóż. Przede wszystkim w najbliższych latach powinna powstać strategia przeciwdziałania zmianom klimatycznym w rolnictwie uławiająca dostępność ubezpieczeń płodów rolnych, promująca rozsądną meliorację pól, budowę zbiorników retencyjnych. Bez tego typu działań producenci będą skazani na walkę z konsekwencjami zmian klimatycznych, tj. susza, gradobicia czy ulewne deszcze. Stanisław Kacperczyk zaznaczył również, że w Polsce wciąż brakuje infrastruktury usprawniającej wymianę handlową z innymi krajami – w szczególności portów umożliwiających szybki przeładunek zboża.

Dyrektor Biura Analiz i Programowania ARR Marzena Trajer przedstawiła najważniejsze dane związane z sytuacją na unijnym i krajowym rynku zbóż.

– W 2015 r. zbiory zbóż w UE wyniosły blisko 308 mln ton i były o 6% mniejsze niż w rekordowym 2014 r. W Polsce z uwagi na panującą suszę, zbiory zbóż, według wstępnej oceny GUS, uległy zmniejszeniu do 27,8 mln ton, tj. o 13% w stosunku do zbiorów w 2014 r. Szczególnie spadły zbiory kukurydzy (o 29%). Spadek plonów zbóż ogółem szacowany jest na 12%. Ceny zbóż podstawowych są nieco wyższe niż przed rokiem, a cena kukurydzy wzrosła 18%. W obrotach handlu zagranicznego w okresie lipiec – wrzesień br. odnotowano 12% spadek eksportu ziarna zbóż w stosunku do takiego samego okresu roku poprzedniego i zmniejszenie wolumenu salda obrotów tym asortymentem o 6%. W tym samym okresie pogorszyło się także dodatnie saldo handlu zagranicznego produktami przetwórstwa zbożowego i wyniosło 54 tys. ton wobec 64 tys. ton w tym samym okresie roku poprzedniego – mówiła Trajer.

Czytaj także:
Odchwaszczanie zbóż ozimych podczas jesieni – porady eksperta

Witold Wierzbiński, dyrektor Biura Promocji Żywności ARR, poinformował, iż „w 2015 roku w ramach Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych organizacje branżowe zrealizowały 21 kampanii o łącznej wartości 3,54 miliona złotych, a Fundusz wydał już ponad 20 milionów złotych na działania promujące branżę. Wszystkie Fundusze, których obsługę zapewnia ARR od ich powstania w 2009 roku wydatkowały łącznie ponad 256 milionów złotych. Ponadto dzięki środkom Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych od przyszłego roku będzie realizowana w ramach mechanizmu WPR „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych” trzyletnia kampania pt. „Makarony Europy”, której to budżet wynosi 3,1 miliona euro, a promocją objęte będą makarony na terenie Ukrainy oraz Chin”.

„Produkty zbożowe z pełnego ziarna powinny na stałe zagościć w naszej diecie” – zachęcał prof. Krzysztof Krygier ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Konsumpcja tych wyrobów przynosi wiele korzyści – m.in. chroni przed schorzeniami układu krążenia, cukrzycą. Produkty zbożowe z całego ziarna są bogate w błonnik poprawiający trawienie i zapewniający długotrwałe uczucie sytości, skrobię, która dostarcza wiele energii oraz bardzo pożyteczne składniki mineralne, witaminy z grupy B i tłuszcze.

Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych od 2010 roku prowadzi liczne działania promujące spożycie produktów z pełnego ziarna zbóż oraz edukujące konsumentów, również tych najmłodszych. Powstały liczne wydawnictwa, które w kolorowy i zabawny sposób promują wiedzę na temat zbóż, film promocyjny, a w prasie cyklicznie ukazują się merytoryczne artykuły. Ponadto Związek uczestniczy w licznych spotkaniach z konsumentami – na targach czy dożynkach, na których organizuje degustacje i pogadanki.
Goście konferencji mogli uczestniczyć również w pokazie różnego rodzaju mąki przygotowanej przez Młyn Zbożowy „Bracia Górscy”.

Redakcja AgroNews

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

IV Forum Producentów Żywności. Jakie zagrożenia stoją przed branżą?

– Myślę, że wnioski z dzisiejszych paneli odegrają istotną rolę w kwestii kluczowych zagadnień, nad którymi obecnie pracujemy – zarówno w obszarze strategii, jak...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics