Do Marszałka Sejmu wpłynął projekt ustawy o funduszu promocji polskich produktów rolno-spożywczych autorstwa Kukiz15. Posłowie proponują utworzenie jednego funduszu zamiast dotychczasowych dziewięciu. Promowane miałyby być jedynie polskie produkty.
Projekt ustawy o funduszu promocji polskich produktów rolno-spożywczych przewiduje m.in. likwidację dziewięciu funduszy promocji produktów rolno-spożywczych i zastąpienia ich jednym, obsługującym wszystkie branże rolno-spożywcze. Poza tym proponowane przepisy wprowadzają ewidencję umów zawieranych w związku z realizacją zadań funduszu, w celu zwiększenia transparentności jego działania.
– Wśród głównych celów założonych w projektowanej ustawie znajdują się: wzrost sprzedaży polskich produktów rolnych zarówno w kraju jak i za granicą, skoncentrowanie większej uwagi na promocję żywności wyprodukowanej w Polsce na rynkach zewnętrznych, integracja działań marketingowych, zwiększenie przejrzystości funkcjonowania funduszu, a także zwielokrotnienie wykorzystania środków na programy informacyjno-promocyjne – czytamy w uzasadnieniu ustawy.
Promocja tylko polskich produktów
Głównym celem ustawy miałoby być promowanie wyłącznie polskich produktów rolno-spożywczych, wyprodukowanych z polskich składników i na terytorium naszego kraju.
Zdaniem autorów projektu fundusze powinny być przeznaczone przede wszystkim na działania promocyjne i marketingowe poza granicami naszego kraju.
Niższe wpłaty na fundusz
Kukiz15 proponuje, by wysokość wpłat dokonywanych na fundusz promocji wynosiła 0,05% wartości netto sprzedanych produktów rolno-spożywczych oraz 0,0005 zł od każdego skupionego kilograma mleka. Oznacza to zmniejszenie wysokości środków funduszu promocji w porównaniu z wysokością, którą dysponują obecnie istniejące fundusze promocji.
– W zamiarze projektodawców jest to działanie celowe z uwagi na fakt, że wpłaty na fundusz obciążają producentów rolno-spożywczych, a środki zgromadzone przez fundusz powinny być wydatkowane ze szczególną rozwagą i dbałością o to, aby każda wydana złotówka przyniosła wymierny efekt w postaci realizacji podstawowych celów funduszu promocji – wyjaśniają autorzy projektu.
Obecne fundusze bez wpływu na eksport i spożycie
Zdaniem posłów Kukiz15 obecnie funkcjonujące fundusze promocji nie przynoszą zakładanych rezultatów. Przede wszystkim brakuje korelacji pomiędzy działalnością istniejących funduszy, a wzrostem spożycia konkretnych produktów rolno-spożywczych.
Nie ma także wyraźnej zależności pomiędzy funkcjonowaniem funduszy, a wzrostem polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych na tle innych towarów.
oprac. Kamila Szałaj, fot. pixabay.com