Sprzedaż w sklepach małoformatowych w grudniu 2020 r.

Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu, w grudniu 2020 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 2,5% niższa od niż rok wcześniej, natomiast liczba transakcji spadała aż o 19%. W porównaniu z listopadem 2020 r. łączne obroty placówek małego formatu zwiększyły się o 5,4%.

Sprzedaż w sklepach małoformatowych w grudniu 2020 r.
Sprzedaż w sklepach małoformatowych w grudniu 2020 r. foto: pixabay.com

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w grudniu 2020 r.: mdm +5,4%, rdr -2,5%

Wzrost wartości sprzedaży w ujęciu mdm przy jednoczesnym spadku liczby transakcji (o 3%), to efekt większych zakupów w okresie przedświątecznym. Grudniowe wzrosty sprzedaży w małym formacie są wprawdzie niewielkie w porównaniu z supermarketami – według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu w sklepach powierzchni 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w grudniu 2020 r. wartość sprzedaży w grudniu była o 30% wyższa niż w listopadzie. Tegoroczne święta wielu Polaków obchodziło w znacznie węższym niż zwykle gronie, jednak przygotowania do świąt, a potem do sylwestrowej zabawy są wyraźnie widoczne nawet na paragonach z placówek małego formatu.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: + 4,9%

W tygodniu, w którym były święta, średnia wartość koszyka wynosiła prawie 25 zł, czyli o 23% więcej niż w 2019 r., ale jednocześnie o 7% mniej niż w tygodniu wielkanocnym, który wypadł w pierwszym etapie kwarantanny. O ile jednak okoliczności, w których obchodziliśmy tegoroczną Wielkanoc (obawy o zdrowie, unikanie zaludnionych miejsc i dotkliwe dla większych placówek limity klientów), przyczyniły się do tego, że duża część świątecznych zakupów była robiona w małych, pobliskich sklepach, to już w przypadku Bożego Narodzenia tego typu placówki były wykorzystywane głównie tak jak w poprzednich latach – do zakupów uzupełniających, impulsowych i jako ostatnia deska ratunku, gdy czegoś zabrakło. Szczyt grudniowej sprzedaży w tym formacie sklepów miał miejsce 23 grudnia, ale znacznie wyższą niż zwykle sprzedaż zanotowano również 22 grudnia, a także w samą Wigilię. W tym dniu na paragonach częściej niż w zwykłych dniach pojawiały się napoje gazowane oraz soki i napoje niegazowane, wódki czyste (występowały na 9% wigilijnych paragonów), wino oraz whisky, a także produkty nadające się na słodkie upominki dla bliskich – czekolady i praliny.

W całym grudniu jednak sprzedaż typowo świątecznych słodyczy była nieco niższa niż przed rokiem

Na czekolady klienci sklepów małoformatowych wydali o 5% mniej niż przed rokiem, wartość sprzedaży pralin obniżyła się o 10%, a figurek czekoladowych aż o 12%. Większość typowo świątecznych kategorii kulinarnych w grudniu 2020 r. utrzymała swoją wartość sprzedaży sprzed roku (choć często, jak np. w przypadku oleju czy warzyw w puszkach) oznaczało to niewielkie spadki liczbie sprzedanych opakowań) lub sprzedawała się nieco gorzej niż przed rokiem. Spadki wartości sprzedaży w porównaniu z zeszłorocznym grudniem odnotowały m.in. napoje gazowane (wydatki na nie spadły o 6%), soki i napoje niegazowane (spadek o 20%), masła i margaryny, zupy (w tym koncentraty barszczu czy żurku), a także mrożone pierogi i uszka.

Grudzień to tradycyjnie miesiąc, kiedy swój szczyt sprzedaży osiągają alkohole mocne, z wódką i whisky na czele, a także wina.

W 2020 r. w grudniu wartość klienci sklepów małoformatowych kupili jednak o 7% butelek wódki czystej, o 6% mniej butelek whisky, a także o 8% mniej butelek wina stołowego i musującego. Wielu klientów zakup wina musującego na noworoczne toasty zostawia zwykle na ostatnią chwilę, czyli na 31 grudnia – w 2020 r. (podobnie jak w poprzednim roku) w sklepach małoformatowych sprzedaż aż 43% butelek wszystkich kupionych w grudniu win musujących miała miejsce w ostatnim dniu roku.

W supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w listopadzie 2020 obroty były o 30,9% wyższe niż w listopadzie. Natomiast sprzedaż rdr w supermarketach to: + 1,4%.

Źródło:http://www.pih.org.pl

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Nowa metoda oszustów. Dzwonią podając się za lekarza

Seniorzy są łatwym łupem dla oszustów, dlatego bardzo ważna jest edukacja międzypokoleniowa. Pojawiła się nowa legenda, na którą próbują wyłudzić pieniądze. Tym razem dzwoni...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics