PZPRZ zabiega o środki z KPO na budowę nowoczesnego portu zbożowego

Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych zwrócił się do Andrzeja Dudy, Prezydenta RP o wsparcie starań Związku. Chodzi o wybudowanie i uruchomienie nowoczesnego portu zbożowego. Byłby on dostępny dla  rolników i odpowiadał na potrzeby uczestników eksportowego rynku, w kontekście konsultowanego aktualnie Krajowego Planu Odbudowy.

KPO ma odbudować kondycję gospodarki po kryzysie wywołanym pandemią

Krajowy Plan Odbudowy ma być kompleksowym programem reform i projektów strategicznych. Jego celem jest wzmocnienie odporności gospodarczej i społecznej oraz budowa potencjału polskiej gospodarki na przyszłość. KPO ma odbudować kondycję gospodarki po kryzysie wywołanym pandemią koronawirusa i zapewnić jej większą odporność na przyszłe nieprzewidziane okoliczności. Zakłada się, że otrzymane w ramach programu pieniądze zostaną przeznaczone na modernizację technologiczną. Poprawią także jakość życia Polaków i konkurencyjność naszej gospodarki. Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych uważa, że przeznaczenie pewnej części funduszy w ramach KPO na budowę portu zbożowego spełnia w zupełności to założenie.

Panie PrezydenciePolska, rok w rok generuje nadwyżkę w zbiorach na poziomie 5-6 mln ton. Co roku zmaga się z problemem, jak te zbiory zagospodarować. Z roku na rok rosną też wymagania odbiorców polskiego zboża na świecie. Liczy się tutaj nie tylko cena, ale także warunki transportu, szybkość dostawy, obsługa. A także bezpieczeństwo transakcji i powstanie nowego portu zbożowego mogłoby w tym zakresie odegrać bardzo pozytywną rolę. Ziarno zbóż eksportujemy do Niemiec, Egiptu i Arabii Saudyjskiej, ale też do wielu innych krajów. Aby tych rynków nie utracić oraz by pojawiały się nowe rynki istnieje potrzeba stworzenia profesjonalnego portu zbożowego” – napisali związkowcy w liście do Prezydenta.

Gdzie zbadać opryskiwacz polowy?

Wszelkie dotychczasowe działania w tym względzie kończyły się obietnicami wykonania takiego portu (terminala) w Świnoujściu czy Gdyni. Jest to kosztowna inwestycja i dlatego uważamy, że realizacja tego przedsięwzięcia w ramach unijnego instrumentu Odbudowy i Zwiększania Odporności jest odpowiednim rozwiązaniem” – uzasadniają związkowcy.

Z informacji PZPRZ wynika, że uwaga decydentów skierowana jest w ostatnim czasie głównie na utworzenie Terminala Intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowo. Ma on pełnić rolę tzw. portu suchego i być zapleczem dla portu zbożowego m.in. w Gdyni. Inwestycja ma powstać w ramach właśnie Krajowego Programu Odbudowy. „Oczywiście – taki terminal jest również bardzo potrzebny w kontekście eksportu polskich towarów rolno-spożywczych” – dodają w piśmie.  Jednak zdaniem Związku, wymieniony terminal nie jest w stanie zastąpić portu morskiego dostosowanego do przeładunku dużych mas zboża.

Związek prosi Pana Prezydenta o zainteresowanie się prośbą i podjęcie stosownych działań wspierających realizację planu powstania nowoczesnego portu zbożowego.

Stanisław Kacperczyk, Prezes PZPRZ

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Dramatyczny wypadek: Maszyna do rozdrabniania słomy wciągnęła nogę mężczyzny

Do poważnego wypadku doszło w gospodarstwie w Trzebieszowie Pierwszym. Pracujący przy urządzeniu do rozdrabniana słomy 37-latek doznał obrażeń ciała i śmigłowcem LPR został przetransportowany...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics