PZPRZ zabiega o środki z KPO na budowę nowoczesnego portu zbożowego

Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych zwrócił się do Andrzeja Dudy, Prezydenta RP o wsparcie starań Związku. Chodzi o wybudowanie i uruchomienie nowoczesnego portu zbożowego. Byłby on dostępny dla  rolników i odpowiadał na potrzeby uczestników eksportowego rynku, w kontekście konsultowanego aktualnie Krajowego Planu Odbudowy.

KPO ma odbudować kondycję gospodarki po kryzysie wywołanym pandemią

Krajowy Plan Odbudowy ma być kompleksowym programem reform i projektów strategicznych. Jego celem jest wzmocnienie odporności gospodarczej i społecznej oraz budowa potencjału polskiej gospodarki na przyszłość. KPO ma odbudować kondycję gospodarki po kryzysie wywołanym pandemią koronawirusa i zapewnić jej większą odporność na przyszłe nieprzewidziane okoliczności. Zakłada się, że otrzymane w ramach programu pieniądze zostaną przeznaczone na modernizację technologiczną. Poprawią także jakość życia Polaków i konkurencyjność naszej gospodarki. Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych uważa, że przeznaczenie pewnej części funduszy w ramach KPO na budowę portu zbożowego spełnia w zupełności to założenie.

Panie PrezydenciePolska, rok w rok generuje nadwyżkę w zbiorach na poziomie 5-6 mln ton. Co roku zmaga się z problemem, jak te zbiory zagospodarować. Z roku na rok rosną też wymagania odbiorców polskiego zboża na świecie. Liczy się tutaj nie tylko cena, ale także warunki transportu, szybkość dostawy, obsługa. A także bezpieczeństwo transakcji i powstanie nowego portu zbożowego mogłoby w tym zakresie odegrać bardzo pozytywną rolę. Ziarno zbóż eksportujemy do Niemiec, Egiptu i Arabii Saudyjskiej, ale też do wielu innych krajów. Aby tych rynków nie utracić oraz by pojawiały się nowe rynki istnieje potrzeba stworzenia profesjonalnego portu zbożowego” – napisali związkowcy w liście do Prezydenta.

PZPRZ za zwiększeniem prędkości ciągników do 50 km/h

Wszelkie dotychczasowe działania w tym względzie kończyły się obietnicami wykonania takiego portu (terminala) w Świnoujściu czy Gdyni. Jest to kosztowna inwestycja i dlatego uważamy, że realizacja tego przedsięwzięcia w ramach unijnego instrumentu Odbudowy i Zwiększania Odporności jest odpowiednim rozwiązaniem” – uzasadniają związkowcy.

Z informacji PZPRZ wynika, że uwaga decydentów skierowana jest w ostatnim czasie głównie na utworzenie Terminala Intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowo. Ma on pełnić rolę tzw. portu suchego i być zapleczem dla portu zbożowego m.in. w Gdyni. Inwestycja ma powstać w ramach właśnie Krajowego Programu Odbudowy. „Oczywiście – taki terminal jest również bardzo potrzebny w kontekście eksportu polskich towarów rolno-spożywczych” – dodają w piśmie.  Jednak zdaniem Związku, wymieniony terminal nie jest w stanie zastąpić portu morskiego dostosowanego do przeładunku dużych mas zboża.

Związek prosi Pana Prezydenta o zainteresowanie się prośbą i podjęcie stosownych działań wspierających realizację planu powstania nowoczesnego portu zbożowego.

Stanisław Kacperczyk, Prezes PZPRZ

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics