Zwiększa się wartość polskiego rynku żywności ekologicznej, przybywa punktów sprzedaży oraz przetwórców. W czasie pandemii eksplodował sektor e- commerce.
W przygotowanym przez Koalicję na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO i NielsenIQ raporcie „Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021” znaleźć można najważniejsze dane statystyczne dotyczące polskiego rynku produktów BIO, komentarze ekspertów z branży oraz obszerną analizę sprzedaży m.in. w sieciach handlowych opracowaną przez Nielsen.
Ile warty jest polski ekorynek?
Wartość polskiego rynku żywności ekologicznej szacowana jest na 1,36 mld zł w cenach detalicznych (0,5% całego rynku spożywczego). Z końcem 2019 w Polsce działało 18 637 gospodarstw legitymujących się certyfikatem.
W czasie pandemii sprzedaż rosła zarówno w sieciach handlowych jak i segmencie specjalistycznym (ok. 850 sklepów). Problemy dotknęły natomiast punkty działające na terenie galerii handlowych.
Konsumenci cenią świeżość
– Cały czas zauważamy istotne zwiększenia udziału procentowego produktów świeżych w zaopatrzeniu specjalistycznych sklepów z żywnością ekologiczną – widać wyraźnie, że sklepy chcą odróżnić się od supermarketów i dyskontów posiadaniem właśnie tej kategorii produktowej w znacznie szerszym wyborze – komentuje Sylwester Strużyna, prezes Bio Planet S.A i członek zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.
Sławomir Chłoń, prezes Organic Farma Zdrowia i członek zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej, jest optymistą jeżeli chodzi o dalszy rozwój rynku:
-Znacznie wyższa świadomość na temat żywności ekologicznej zostanie. Tak samo jak częstsze jej nabywanie i spożywanie. Pandemia zwiększyła pobyt na produkty Bio, przyspieszyła rozwój tego rynku, co napawa nas optymizmem.
Dynamicznie rozwija się sprzedaż żywności ekologicznej przez Internet
Według naszych szacunków, w ciągu ostatnich 2 lat liczba sklepów internetowych specjalizujących się w sprzedaży żywności ekologicznej podwoiła się (co najmniej). Sklepy te można podzielić na dwie grupy: oferujące jedynie produkty suche (zdecydowana większość) i oferujące produkty świeże (zdecydowana mniejszość). Obecnie, w sieci, dynamicznie rośnie sprzedaż produktów świeżych (warzywa i owoce, nabiał, mięso, drób, wędliny), choć nadal stanowi ona niedużą część rynku. – komentuje Michał Kapica, prezes Smak Natury sp z o.o. i członek zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej. Obecnie na rynku działa ok 60 sklepów specjalizujących się tylko i wyłącznie w sprzedaży ekożywności przez internet. Około 90 łączy taką sprzedaż z działaniami stacjonarnymi.
Najczęściej wybierane produkty ekologiczne
Wśród kategorii spożywczych generujących największą wartość produktów BIO znajdziemy produkty do żywienia małych dzieci, jogurty i napoje roślinne, a także produkty z kategorii soki, nektary, napoje – relacjonują specjaliści NielsenIQ.
Polska na tle Unii Europejskiej i świata
Pod względem powierzchni upraw ekologicznych (507 637 ha) Polska zajmuje 19. miejsce na świecie. Wydatki przeciętnego Polaka na żywność EKO 7 Euro w skali roku średnia unijna: 76 Euro. 16 krajów ma 10% lub większy udział obszarów uprawianych ekologicznie w całkowitej powierzchni rolnej. 15 krajów ma między 5 a 10%.W Polsce jest to 3,5%.
– Nasz kraj ma bardzo dużo do nadrobienia, jeśli chcielibyśmy chociaż osiągnąć dane średnie dla UE, nie wspominając nawet o niedoścignionym unijnym celu 25%. Najbliższe lata przyniosą duże zmiany w rolnictwie ekologicznym w Unii Europejskiej: wzrośnie jego znaczenie w nowej Wspólnej Polityce Rolnej i zmieni się prawo, które go reguluje. Polscy rolnicy ekologiczni oczekują, że w ślad za tym będzie im łatwiej na rynku, ale potrzebne jest wsparcie organizacyjne i finansowe ze strony naszego państwa, a przede wszystkim usuwanie barier dla rolników ekologicznych – mówi Dorota Metera, prezes jednostki certyfikującej Bioekspert.
Jakie informacje znajdują się w raporcie?
- Najważniejsze dane dotyczące polskiego rolnictwa ekologicznego
- Jak Polska wypada na tle świata i Unii Europejskiej
- Jak rozwija się e-commerce w branży BIO?
- Kim jest konsument produktów ekologicznych?
- Jakie trendy są obserwowane na rynku?
- Jakie nisze w kategorii ekoproduktów wciąż pozostają niezagospodarowane?
- Liczne komentarze i analizy ekspertów branżowych
Źródło: Polska Izba Żywności Ekologicznej