Polski rynek ekożywności rośnie (raport)

Zwiększa się wartość polskiego rynku żywności ekologicznej, przybywa punktów sprzedaży oraz przetwórców. W czasie pandemii eksplodował sektor e- commerce.

Polski rynek ekożywności rośnie (raport)
Polski rynek ekożywności rośnie (raport)

W przygotowanym przez Koalicję na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO i NielsenIQ raporcie „Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021” znaleźć można najważniejsze dane statystyczne dotyczące polskiego rynku produktów BIO, komentarze ekspertów z branży oraz obszerną analizę sprzedaży m.in. w sieciach handlowych opracowaną przez Nielsen.

Ile warty jest polski ekorynek?

Wartość polskiego rynku żywności ekologicznej szacowana jest na 1,36 mld zł w cenach detalicznych (0,5% całego rynku spożywczego). Z końcem 2019 w Polsce działało 18 637 gospodarstw legitymujących się certyfikatem.

Polski rynek ekożywności rośnie (raport)
Polski rynek ekożywności rośnie (raport)

W czasie pandemii sprzedaż rosła zarówno w sieciach handlowych jak i segmencie specjalistycznym (ok. 850 sklepów). Problemy dotknęły natomiast punkty działające na terenie galerii handlowych.

Konsumenci cenią świeżość

Cały czas zauważamy istotne zwiększenia udziału procentowego produktów świeżych w zaopatrzeniu specjalistycznych sklepów z żywnością ekologiczną – widać wyraźnie, że sklepy chcą odróżnić się od supermarketów i dyskontów posiadaniem właśnie tej kategorii produktowej w znacznie szerszym wyborze – komentuje Sylwester Strużyna, prezes Bio Planet S.A i członek zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.

Sławomir Chłoń, prezes Organic Farma Zdrowia i członek zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej, jest optymistą jeżeli chodzi o dalszy rozwój rynku:

-Znacznie wyższa świadomość na temat żywności ekologicznej zostanie. Tak samo jak częstsze jej nabywanie i spożywanie. Pandemia zwiększyła pobyt na produkty Bio, przyspieszyła rozwój tego rynku, co napawa nas optymizmem.

Polski rynek ekożywności rośnie (raport)
Polski rynek ekożywności rośnie (raport)

Dynamicznie rozwija się sprzedaż żywności ekologicznej przez Internet

Według naszych szacunków, w ciągu ostatnich 2 lat liczba sklepów internetowych specjalizujących się w sprzedaży żywności ekologicznej podwoiła się (co najmniej). Sklepy te można podzielić na dwie grupy: oferujące jedynie produkty suche (zdecydowana większość) i oferujące produkty świeże (zdecydowana mniejszość). Obecnie, w sieci, dynamicznie rośnie sprzedaż produktów świeżych (warzywa i owoce, nabiał, mięso, drób, wędliny), choć nadal stanowi ona niedużą część rynku. – komentuje Michał Kapica, prezes Smak Natury sp z o.o. i członek zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej. Obecnie na rynku działa ok 60 sklepów specjalizujących się tylko i wyłącznie w sprzedaży ekożywności przez internet. Około 90 łączy taką sprzedaż z działaniami stacjonarnymi.

Najczęściej wybierane produkty ekologiczne

Wśród kategorii spożywczych generujących największą wartość produktów BIO znajdziemy produkty do żywienia małych dzieci, jogurty i napoje roślinne, a także produkty z kategorii soki, nektary, napoje – relacjonują specjaliści NielsenIQ.

Polska na tle Unii Europejskiej i świata

Pod względem powierzchni upraw ekologicznych (507 637 ha) Polska zajmuje 19. miejsce na świecie. Wydatki przeciętnego Polaka na żywność EKO 7 Euro w skali roku średnia unijna: 76 Euro. 16 krajów ma 10% lub większy udział obszarów uprawianych ekologicznie w całkowitej powierzchni rolnej. 15 krajów ma między 5 a 10%.W Polsce jest to 3,5%.

– Nasz kraj ma bardzo dużo do nadrobienia, jeśli chcielibyśmy chociaż osiągnąć dane średnie dla UE, nie wspominając nawet o niedoścignionym unijnym celu 25%. Najbliższe lata przyniosą duże zmiany w rolnictwie ekologicznym w Unii Europejskiej: wzrośnie jego znaczenie w nowej Wspólnej Polityce Rolnej i zmieni się prawo, które go reguluje. Polscy rolnicy ekologiczni oczekują, że w ślad za tym będzie im łatwiej na rynku, ale potrzebne jest wsparcie organizacyjne i finansowe ze strony naszego państwa, a przede wszystkim usuwanie barier dla rolników ekologicznych  –  mówi Dorota Metera, prezes jednostki certyfikującej Bioekspert.

Raport do pobrania

Jakie informacje znajdują się w raporcie?

  • Najważniejsze dane dotyczące polskiego rolnictwa ekologicznego
  • Jak Polska wypada na tle świata i Unii Europejskiej
  • Jak rozwija się e-commerce w branży BIO?
  • Kim jest konsument produktów ekologicznych?
  • Jakie trendy są obserwowane na rynku?
  • Jakie nisze w kategorii ekoproduktów wciąż pozostają niezagospodarowane?
  • Liczne komentarze i analizy ekspertów branżowych

Źródło: Polska Izba Żywności Ekologicznej

Agata Molenda
Agata Molendahttps://agronews.com.pl
Redaktor portalu agronews.com.pl. Email: a.molenda@agronews.com.pl

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Kontrakty na zboża i oleiste znów na minusie

Przedświąteczny tydzień przynosi korektę spadkową wcześniejszych wzrostów na giełdowym rynku zbóż i oleistych. Czwartek jest ostatnią w tym tygodniu sesją w Chicago i Paryżu....
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics