W listopadzie 2021 r. odnotowano pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł – 23,3 i był o 5,5 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w listopadzie 2021 r.
Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 6,9 p. proc. i 6,2 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 6,0 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 5,0 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 3,3 p. proc. dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w listopadzie 2021 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 3,6 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -18,1a.
Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 6,2 p. proc. i 6,0 p. proc.). Spadek o 2,5 p. proc. wystąpił także dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. Bez zmian pozostała jedynie ocena przyszłego poziomu bezrobocia.
W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 12,0 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2020 r.
Dla 75,8% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej.
Źródło: GUS