Na tajwańskim rynku podaż jaj jest niższa niż zgłaszany popyt ze strony konsumentów i sektora HoReCa. Jednocześnie rosną ich ceny na rynku wewnętrznym.
Istnieją obawy o niedobór jaj przed ważnym Festiwalem Wiosny. Szacuje się, że dzienne zapotrzebowanie na jaja na Tajwanie to 22 miliony sztuk, a aktualnie dostarczane jest 18 milionów jaj. Na braki jaj uskarżają się konsumenci zaopatrujący się w sieciach detalicznych, jak i restauratorzy. Głównymi przyczynami obecnej sytuacji są: HPAI, rosnące ceny surowców i materiałów stosowanych w produkcji oraz najważniejszy powód – stawianie polityki Partii na pierwszym miejscu – „nakaz zamrożenia cen” wydany przez tajwańskie władze naruszył mechanizmy rynkowe, w efekcie braki zysków zmusiły część hodowców do rezygnacji z produkcji.
Tajwan jest jednym z największych odbiorców unijnych produktów jajecznych. W okresie styczeń – listopad 2021 roku wywóz produktów sektora jaj z krajów UE na rynek Tajwanu wyniósł 7,4 tys. ton i wzrósł o 6,1 proc. w porównaniu do takiego samego okresu roku poprzedniego – wynika z analiz Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.
Źródło: KIPDiP