Przeprowadzone w ostatnich dniach kontrole organów IJHARS potwierdziły, że producent wycofał kontrowersyjne alkotubki z obrotu handlowego a cała sytuacja uświadomiła wszystkim interesariuszom konieczność stworzenia nowych regulacji w tym obszarze.
– To jest sukces całego naszego społeczeństwa, bowiem kiedy problem stał się znany, jak jeden mąż wszyscy: rząd, media, eksperci i zatroskani obywatele – konsumenci podobnie i jednocześnie zareagowaliśmy na pojawienie się tego produktu w sprzedaży – powiedział na briefingu prasowym dr Przemysław Rzodkiewicz, Główny Inspektor IJHARS.
Podczas spotkania z mediami w siedzibie GIJHARS w Warszawie, w trakcie którego przedstawiono wstępne wyniki działań prowadzonych w ostatnich dniach przez organy Inspekcji, Główny Inspektor przekazał, że w środę do godziny 12.30 w całym kraju skontrolowano 223 sklepy, potwierdzając, że ten artykuł został wycofany ze sprzedaży i nie jest dostępny. Niemniej jednak kontrole będą nadal prowadzone w dniach następnych.
Jego słowa potwierdził obecny na spotkaniu Karol Stec z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD), podkreślając, że wszystkie sieci handlowe zrzeszone w tej organizacji nie mają i nie będą miały w swojej ofercie handlowej takich kontrowersyjnych produktów.
Agresywne pomysły marketingowe czasem przekraczają zasady etyki i dobrego smaku, np. budowanie marketingu produktów alkoholowych na podobieństwo artykułów dla dzieci dobrze kojarzonych w świadomości konsumenckiej.
Zarówno Główny Inspektor IJHARS, jak i przedstawiciel POHiD zakomunikowali, że w obrocie handlowym kluczowe są zasady etyki biznesowej, w szczególności ochrona najmłodszych konsumentów. Podkreślili chęć dalszych wspólnych działań w zakresie edukacji konsumentów i sprzedawców, które wypracują w najbliższej przyszłości.
– Zrzeszone w POHiD sieci handlowe przywiązują dużą wagę do przestrzegania zasad etycznych oraz regulacji prawych w obszarze sprzedaży i reklamy wyrobów alkoholowych – powiedział Karol Stec. – W żadnym wypadku nie popierają wprowadzenia do sprzedaży produktów mogących nakłaniać osoby nieletnie oraz z pozostałych grup wiekowych do większego zainteresowania alkoholem, dodatkowo prowadzą działania edukacyjne w zakresie konsumpcji spożywania wyrobów alkoholowych. Duży nacisk kładziony jest również na przygotowanie sprzedawców tych napojów do ograniczania dostępności alkoholu najmłodszej grupie, która jest najbardziej narażona na łatwe wejście w groźny problem uzależnienia. – dodał Stec.
– Problematyka związana ze sprzedażą alkoholu jest wielowymiarowa, będziemy współpracować z ministrem zdrowia, ministerstwem rolnictwa i ministerstwem finansów oraz innymi, wspierając naszym doświadczeniem, ekspertyzami i działaniami, aby takie sytuacje się nie powtórzyły – spuentował Rzodkiewicz.
Źródło: IJHARS