Do wysokomazowieckich policjantów wpłynęło zgłoszenie od mężczyzny, który został oszukany podczas zakupów w sieci. Mężczyzna wpłacił osiem tysięcy euro na zakup ciągnika rolniczego. Niestety zamówionego towaru nie otrzymał, ani zwrotu wpłaconych pieniędzy, a kontakt ze sprzedającym „urwał się”. Mundurowi ostrzegają przed oszustami wykorzystującymi internetowe portale sprzedażowe.
Rolnik chciał kupić ciągnik z Wielkiej Brytanii – został oszukany
Zaniżone ceny oferowanych towarów, fikcyjne opinie klientów, czy żądanie przedpłaty – internetowi oszuści chwytają się różnych sposobów, żeby wyłudzić od nas pieniądze. Użytkownicy Internetu coraz częściej stają się ofiarami oszustów działających w sieci. W poniedziałek (7.03) do wysokomazowieckiej policji wpłynęło zgłoszenie o niezrealizowanych zakupach online. Zgłaszającym był mieszkaniec gminy Nowe Piekuty, który chciał kupić ciągnik rolniczy z Wielkiej Brytanii. Jak się okazało, mężczyzna wpłacił na konto sprzedającego osiem tysięcy euro. Mieszkaniec powiatu nie otrzymał jednak zakupionego ciągnika rolniczego, ani zwrotu pieniędzy, a kontakt ze sprzedającym „urwał się”.
Pamiętajmy:
- kupując w sieci kierujmy się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego,
- zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą, jeśli nas oszuka, pozwoli to policji szybko go ująć,
- sprawdzajmy czy sklep, bądź osoba prywatna podaje swój adres i numer telefonu,
- przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione,
- pamiętajmy, że mamy możliwość uzgodnienia sposobu płatności za wybrany przedmiot, jeśli tylko pojawiły się wątpliwości co do wiarygodności sprzedającego warto umówić się na „odbiór osobisty” lub wybrać opcje płatności, nawet o parę złotych droższą, ale bezpieczniejszą „za pobraniem”, jeżeli nie ma takiej opcji u sprzedającego niech wzbudzi to naszą czujność,
- nie dajmy się nabrać na „super promocje” – bardzo często niska cena jest tylko „haczykiem” na który oszuści „łowią” swoje ofiary.
Gdy doszło do oszustwa, należy:
- poinformować jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu i najbliższą jednostkę Policji, czy prokuratury;
- zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją, tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową itp., jak również całą korespondencję ze sprzedawcą;
- zachować zapisy rozmów wykonywanych za pośrednictwem komunikatorów internetowych, czatów, sms-ów;
- skompletować – w razie oszustwa na aukcji internetowej – następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mail, a także dane dotyczące sposobu kontaktu ze sprzedającym.
Źródło: KPP Wysokie Mazowieckie