Branża piwowarska pomoże rolnikom

Praca dla mieszkańców 57 wsi dzięki jednej firmie? To możliwe tylko w branży piwowarskiej
Ponad 540 mln złotych i 23 tysiące miejsc pracy – tak wpływ lidera branży piwowarskiej na polskie rolnictwo oceniają analitycy Ernst & Young w raporcie „Wkład Kompanii Piwowarskiej w polską gospodarkę”.

Najwięcej na działalności KP korzystają rolnicy z Wielkopolski, Pomorza Gdańskiego, Dolnego Śląska i Lubelszczyzny. 

Kompania Piwowarska to lider branży piwowarskiej i – jak podaje ranking przygotowany pod koniec 2012 roku przez miesięcznik „Rynek Spożywczy” i portalspozywczy.pl – największa firma spożywcza w Polsce. Nic dziwnego, że oddziałuje na całe branże gospodarki, takie jak sektor opakowań, transport czy marketing. Jednak najwięcej na działalności KP zyskuje rolnictwo.

 

\"Branża

 

Jak wynika z raportu Ernst & Young, Kompania Piwowarska rocznie wydaje na zakupy w sektorze rolniczym około 540,5 mln zł. Wydatki lidera branży piwowarskiej dotyczą głównie słodu i chmielu niezbędnych do produkcji piwa. Okazuje się również, że w skali całego kraju dzięki KP i jej browarom pracę w rolnictwie znajduje 23 tysiące osób.

Jeśli zatem przyjąć, że średnia wieś w Polsce liczy około 400 mieszkańców, to produkcja surowców wykorzystywanych do warzenia piwa przez Kompanię Piwowarską daje zatrudnienie co najmniej 57 wsiom!

Na zakupach Kompanii Piwowarskiej najbardziej korzysta rolnictwo Wielkopolski: tutaj w 2010 roku firma wydała 125,5 mln złotych oraz generuje miejsca pracy dla 5 393 osób. Drugim regionem, na który KP oddziałuje w znaczącym stopniu, jest Pomorze Gdańskie. W 2010 r. browary KP zakupiły uprawiany tam jęczmień za kwotę 63,6 mln zł i stworzyły aż 3 021 miejsc pracy. Kolejne regiony-beneficjenci to Dolny Śląsk (55,3 mln zł i 2 395 miejsc pracy), a także słynna z upraw chmielu Lubelszczyzna (21 mln zł i 5 786 miejsc pracy).

Kompania Piwowarska bezpośrednio daje pracę ok. 3200 osobom, jednak będąc nabywcą i dostawcą towarów i usług, w skali całej Polski wpływa na zatrudnienie 65 000 ludzi, czyli populacji miasta wielkości Stalowej Woli, Leszna czy Kędzierzyna-Koźla. Większość z tych miejsc pracy (33 300) jest związanych z zaopatrzeniem, m.in. z rolnictwem, na pozostałą część składają się pracownicy sektora detalicznego (9 800) i branży gastronomicznej (19 000).
– Kompania Piwowarska stawia na lokalne marki i dlatego stara się korzystać z lokalnych surowców.

Systematycznie zwiększamy wykorzystanie polskiego chmielu w produkcji piwa. Już z tegorocznych  zbiorów KP zakupi blisko 20-krotnie więcej  alfa-kwasów z polskich źródeł niż dotychczas. Z każdym kolejnym rokiem będziemy zwiększać ilość produktów chmielowych kupowanych z polskich źródeł, w miarę jak będą wygasać długoterminowe kontrakty zawarte w  latach poprzednich. W efekcie takiej polityki surowcowej w  2016 r. nasza firma będzie kupować niemal wyłącznie polski chmiel, oczywiście pod warunkiem utrzymania odpowiedniej jakości oraz cen rynkowych – mówi Jan Faryaszewski, wiceprezes ds. finansów w Kompanii Piwowarskiej.

Raport „Wkład Kompanii Piwowarskiej w polską gospodarkę” jest częścią badania przeprowadzonego w 2011 roku przez Ernst & Young i Regional Policy Research na zlecenie Grupy SABMiller Europe. Całe badanie dotyczyło znaczenia produkcji i sprzedaży jej piwa. Analizą objęto 10 krajów: Czechy, Węgry, Włochy, Holandię, Polskę, Rumunię, Rosję, Słowację i Wielką Brytanię. Badanie skupiało się na gospodarczym znaczeniu SABMiller w Europie i Rosji, wpływie browarów Grupy na regiony, w których są one zlokalizowane, oraz na polityce w dziedzinie przedsiębiorczości społecznej i zrównoważonego rozwoju.

Źródło: Kampania Piwowarska
Redakcja AgroNews, fot. sxc.hu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here