Ceny na stacjach paliw lekko wzrosły. Na jakie obniżki możemy liczyć?

Według e-Petrol.pl w połowie 28-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,51 zł/l i 6,26 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki wzrosła o 2 grosze, a ON podrożał o 3 grosze na litrze w skali tygodnia. Jednocześnie cena średnia LPG spadła o 3 grosz do 2,83 zł/l. Są to oficjalne cenniki, od których można uzyskać jednak duże upusty wakacyjne.

Ceny na stacjach paliw lekko wzrosły. Na jakie obniżki możemy liczyć?

Od początku lipca duże sieci stacji paliw stosują rabaty rzędu kilkudziesięciu groszy (-30 gr/l w sieci Orlen), a to sprawia, że rzeczywiste ceny paliw są znacznie niższe.

Ceny średnie paliw w detalu: 12-07-2023 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 7,09 zł/l ( 0 gr/l);
• Pb95: 6,51 zł/l ( +2 gr/l );

• ON: 6,26 zł/l ( +3 gr/l);
• LPG: 2,83 zł/l ( -3 gr/l).

Cena średnia Pb95 jest stabilna i od ośmiu tygodni utrzymuje się w okolicy 6,5 zł/l. Diesel w ostatnich tygodniach podrożał z 6,10 w połowie maja do 6,26 teraz, a jego cena jest najwyższa od początku maja tego roku.

Na szczęście dla kierowców, ceny paliw są aktualnie dużo niższe w stosunku do swoich historycznych maksimów z ubiegłego roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Jednocześnie paliwa kosztują o 13-17% mniej niż przed rokiem.

Lepszym porównaniem jest pokazanie aktualnej ceny paliw w stosunku do okresu sprzed wybuchu wojny na Ukrainie.

Okazuje się, że na stacjach ciągle płacimy z dwa główne paliwa o średnio 1,20 zł/l (Pb-95) i 0,90 zł/l (ON) więcej niż w tygodniu sprzed najazdu Rosji na Ukrainę. Częściowo winny jest temu kurs USD/PLN, który był wtedy o kilka groszy niższy (poniżej 4,0 zł), ale powinien to z nawiązką zrekompensować ciągle ok. 15% spadek notowań ropy Brent w okresie 20.02.2022 – 12.07.2023.

W połowie 28-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 9 gr/l (14 gr/l – tydzień wcześniej) i 25 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej również 25 gr/l).

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom, ale też upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.

Od początku 2023 roku analogiczna marża średnia stacji paliw wynosi 17 groszy/l dla benzyny 95-oktanów i 18 groszy/l dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku zbliżona do średniej wieloletniej, to w przypadku ON jest ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 12-go lipca 2023, cena netto benzyny 95-oktanów wzrosła o 2 grosze (+4 grosze tydzień wcześniej), a diesla o 10 groszy na litrze (+1 grosz tydzień wcześniej).

Od początku 2023 benzyna w hurcie tanieje o 15 gr/l (Pb95), a diesel potaniał w tym czasie aż o 96 zł za litr (bez VAT).

Tym razem hurtowe ceny obu paliw wzrosły w skali tygodnia, śladem drożejącej ropy, ale skala wzrostu była niewielka ze względu na wyjątkowo silnego złotego.

Notowania giełdowe ropy Brent sięgały niespełna 72 usd/b przed tygodniem, by wzrosnąć do blisko 80 usd/b w środowe popołudnie (12.07.2023). W skali tygodnia (05-12.07.2023) ropa drożeje o ok. 10%. Obserwowany wzrost oznacza wybicie w górę z szerokiego trendu bocznego (67-75 usd/b w cenach zamknięcia), w którym notowania pozostawały od pierwszych dni maja. Ceny surowca rosną przez zapowiedź ograniczenia wydobycia ropy przez OPEC+, a szczególnie przez Arabię Saudyjską. Do tej pory obawy o przyszły popyt na surowiec i możliwość dalszych podwyżek stóp procentowych w USA i Europie ograniczały podwyżki.

Ceny paliw ustabilizowały się na przełomie czerwca i lipca, ale możemy tankować taniej dzięki rabatom

Polski złoty umocnił się do dolara o ponad 10 groszy w skali tygodnia, a kurs usd jest teraz wyraźnie poniżej 4,0 zł – najniżej od połowy lutego 2022 roku.

Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importowała w 2022 roku aż 30% diesla, 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.

Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE

 

Agata Molenda
Agata Molendahttps://agronews.com.pl
Redaktor portalu agronews.com.pl. Email: a.molenda@agronews.com.pl

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Normy GAEC: Główny powód protestów rolników?

Normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (GAEC) to jeden z najbardziej kontrowersyjnych elementów Europejskiego Zielonego Ładu. W odpowiedzi na protesty rolników Unia...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics