Według e-Petrol.pl w połowie 5-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,19 i 6,37 zł/l. Oznacza to, że cena średnia benzyny spadła o 3 grosze, a diesla o 2 grosze na litrze w skali tygodnia.
Jednocześnie cena średnia autogazu zmniejszyła się o 1 grosz do 3,26 zł/l.
Cena średnia paliw w detalu: 29-01-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,98 zł/l (0 gr/l);
• Pb95: 6,19 zł/l (-3 gr/l);
• ON: 6,37 zł/l (-2 gr/l);
• LPG: 3,26 zł/l (-1 gr/l).
Ceny paliw w kraju:
Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):
Nawet po ostatniej podwyżce paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).
Aktualnie ceny obu głównych paliw są również niższe niż przed rokiem o 15-17 gr/l w detalu i 24-36 groszy na litrze w hurcie.
Zmiany cen paliw w skali roku:
Marże stacji paliw były rekordowe w 2024 roku
W połowie 5 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wzrosła do 23 groszy/l dla ON (+12 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) do 31 groszy na litrze z 27 groszy tydzień wcześniej.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:
Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski (patrz wykres).
W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z poprzednich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
W hurcie paliwa taniały drugi tydzień z rzędu
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 29-go stycznia 2025, cena netto litra Pb95 spadła o 7 groszy (-2 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,758 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 15 groszy (-2 grosze tydzień wcześniej) i kosztował 4,957 zł/l (bez VAT). Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) spadła do 24 groszy z 36 groszy tydzień wcześniej.
Od początku stycznia 2025 roku benzyna 95 i ON w hurcie podrożały o 5 groszy na litrze.
Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku
2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).
W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).
Na szczęście dla kierowców ropa tanieje, a złoty się umocnił
Notowania giełdowe ropy rosły gwałtownie w III dekadzie grudnia i I połowie stycznia. W konsekwencji ropa Brent przekroczyła 15-go stycznia 82 usd/b i była najdroższa od lipca 2024 roku. Wzrostom notowań surowca sprzyjało większe od wymaganego ograniczenie produkcji przez kraje OPEC+, w tym Rosję w grudniu i nałożenie przez USA nowych ograniczeń na rosyjskie dostawy i firmy międzynarodowe pracujące dla rosyjskiego sektora wydobywczego. Ceny surowca zaczęły jednak spadać w miarę zbliżania się do zaprzysiężenia Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych, a po zaprzysiężeniu tempo spadków przyspieszyło. Już wcześniej Trump zapowiadał zmianę nastawienia do polityki wydobycia i eksportu surowców energetycznych. Dodatkowo nowy prezydent USA wezwał kraje OPEC do obniżenia cen surowca poprzez zwiększenie podaży.
W ciągu ostatnich 10 sesji ropa Brent taniała 9 razy. W środowe (29.01.2025) popołudnie ropa Brent kosztuje ok. 76,5 usd/b, czyli potaniała o 7% od szczytu z połowy stycznia.
Złoty umacnia się do dolara i euro
Jeszcze 13.01.2025 kurs dolar/złoty notowany był najwyżej od ponad roku – 4,170 zł za dolara. Kolejne dni przyniosły jednak duży spadek w okolice 4,04 w czwartkowe popołudnie (23.01.2023).
Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót.
Euro najtańsze od września 2018 roku
Polska waluta pozostawała silna wobec euro, zamykając sesje poniżej 4,28 zł za euro od początku grudnia do połowy stycznia. W ostatnich dniach kurs eur/pln spadł jednak blisko 4,20 złotego za euro na zamknięciu wtorkowej sesji – najniżej od kwietnia 2018 roku. Obserwowane umocnienie złotego wobec euro jest wynikiem zatrzymania spadków euro/dolara.
Złoty pozostaje silny z racji wysokich stóp procentowych w naszym kraju, które pozostaną z nami na w najbliższych miesiącach. Stopy procentowe są głównym narzędziem służącym do trzymania w ryzach inflacji, która nie odpuszcza. Dodatkowo popytowi na polskie aktywa (obligacje i akcje) pomaga perspektywa zakończenia wojny Rosji z Ukrainą.
Ceny paliw w hurcie (bez VAT):
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com