Ze statystyk KRUS wynika, że jesienią i zimą zwiększa się liczba upadków rolników w gospodarstwach rolnych oraz wypadków drogowych na obszarach wiejskich.
Spowodowane jest to m.in. mniejszą ilością światła dziennego w ciągu doby, występującymi o tej porze roku opadami deszczu i śniegu, a także spadkiem temperatury powietrza poniżej 0°C. Nawierzchnie obejść i dróg stają się śliskie, co jest szczególnie niebezpieczne, gdy rolnicy poruszają się po zmierzchu na obszarach nieoświetlonych w niewłaściwym obuwiu, nie dostosowują prędkości do warunków na drodze i nie noszą odblasków. W takich sytuacjach często dochodzi do poślizgnięć i upadków, a także potrąceń pieszych, których konsekwencjami mogą być bolesne stłuczenia, otarcia, rozcięcia, zwichnięcia lub złamania kończyn, skręcenia stawów, a nawet urazy kręgosłupa lub głowy i obrażenia wielonarządowe. Skutkiem tych zdarzeń często jest długotrwała niezdolność do pracy, niepełnosprawność, a czasem nawet śmierć rolnika. Z wieloletniego doświadczenia KRUS wynika, że większości z nieszczęśliwych zdarzeń można w prosty sposób uniknąć. Wystarczy, by rolnik podjął odpowiednie działania prewencyjne – wyeliminował zagrożenia wypadkowe.
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w okresie jesienno-zimowym zaleca mieszkańcom wsi:
- zadbanie o stan ciągów komunikacyjnych w obejściu, m.in. o ich czystość, odśnieżanie i usuwanie z nich zbędnych przedmiotów,
- likwidowanie na bieżąco śliskości nawierzchni ciągów komunikacyjnych poprzez usuwanie śniegu, posypywanie piaskiem lub solą oblodzonej warstwy;
- niwelowanie nierówności na powierzchni podwórzy, które pod śniegiem mogą być niewidoczne, a powodują potknięcia i upadki;
- sprawdzanie po nocnych przymrozkach stanu schodów do domu i budynków inwentarskich, a także drabin i podestów, gdyż mogą być oblodzone;
- zadbanie o właściwe odprowadzenie wód opadowych i odpowiednie oświetlenie podwórzy;
- używanie obuwia dostosowanego do panujących warunków atmosferycznych i planowanej pracy; ważne, aby było usztywnione w kostce i dobrze przylegało do stopy, posiadało antypoślizgową, protektorowaną podeszwę i wzmocnione noski;
- poruszanie się poza terenem zabudowanym lewą stroną drogi, tak by widzieć nadjeżdżający pojazd;
- przechodzenie przez jezdnię tylko w miejscach do tego przeznaczonych, jeżeli takich brakuje – w miejscu bezpiecznym, dobrze widocznym;
- upewnianie się przed wejściem na jezdnię, że nic nie zagraża, i że wchodząc nie będą stanowili zagrożenia dla innych użytkowników dróg;
- szczególną ostrożność przy wychodzeniu na jezdnię zza stojącego pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność;
- noszenie odblasków przez pieszych poruszających się po zmierzchu po drodze poza obszarem zabudowanym, ważne by były one umieszczone na wysokości świateł mijania, tak by były widoczne dla innych uczestników ruchu;
- dostosowanie prędkości pojazdu do warunków na drodze,
- przestrzeganie prawa o ruchu drogowym.
Uwaga!
Zgodnie z prawem, poza terenem zabudowanym, każdy użytkownik drogi: zarówno pieszy, jak i rowerzysta, ma obowiązek posiadania odblasków umieszczonych w takim miejscu, by był widoczny z odległości dla kierujących innymi pojazdami. Odblaski mogą uratować mu życie. Pieszy bez nich jest widoczny przez kierowcę z odległości tylko kilku, kilkunastu metrów. W przypadku używania odblasków ta odległość może wzrosnąć kilkukrotnie, nawet do 150 metrów. Za brak odblasków pieszemu grozi mandat 100 zł.
Źródło: KRUS