Na świecie marnuje się aż 1/3 wyprodukowanej żywności. Europejczycy wyrzucają do śmieci 89 milionów ton jedzenia rocznie, z czego 9 milionów ton marnują Polacy. Marnowanie żywności to problem sumienia, środowiska i portfela. Federacja Polskich Banków Żywności pokazuje wyrzucanie jedzenia jako problem wielowymiarowy – etyczny, ekologiczny i ekonomiczny. Każdy wymiar daje inną motywację do włączenia się w walkę z marnowaniem żywności, lecz dopiero trzy wymiary zobaczone na raz dają pełen obraz problemu.
Wymiar etyczny – W Polsce marnuje się rocznie 9 milionów ton jedzenia, jednocześnie ponad 2 miliony osób żyje poniżej granicy skrajnego ubóstwa, a ponad 10 milionów jest zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Jest to ogromny paradoks i niesprawiedliwość społeczna. Banki Żywności sprzeciwiają się marnowaniu żywności w obliczu skali niedożywienia. Gdyby nawet o połowę zmniejszyć marnowanie jedzenia – problem głodu by zniknął.
Wymiar ekologiczny – zmarnowana żywność to straty wody i innych surowców naturalnych; wyrzucona kanapka to aż 90 litrów zmarnowanej wody przeznaczonej na jej produkcję. Przez cały kwiecień informują o tym reklamy na nośnikach zewnętrznych w 15 miastach Polski, spoty emitowane przez stacje telewizyjne i sieci handlowe, które włączyły się do akcji. Straty ekologiczne wynikające z marnowania żywności to nowy, nie podejmowany dotąd na taką skalę problem społeczny.
Wymiar ekonomiczny – zmarnowana żywność to strata pieniędzy. Przy zakupach jedzenia, częściej niż w przypadku innych grup produktów, decyzje podejmowane są spontanicznie, bez planu i w rezultacie żywności trafia na śmietnik. Dodatkowo każdy, kto kupuje więcej niż potrzebuje, generuje zwiększoną konsumpcję, która wpływa także na wzrost cen.
Federacja Polskich Banków Żywności od 4 lat prowadzi kampanię społeczną „Nie marnuj jedzenia”, której celem jest uświadamianie negatywnych skutków marnowania żywności. Częścią kampanii jest strona www.niemarnuje.pl w całości poświęcona zapobieganiu marnowania. Na stronie można dowiedzieć się o tym, jak planować zakupy, porcje posiłków, jak przygotować potrawy, by nie zmarnować niczego i jak prawidłowo przechowywać żywność.
Przeciwdziałanie marnowaniu żywności oraz zmniejszanie niedożywienia w Polsce to główne cele działalności Banków Żywności. Banki Żywnosci są Organizacjami Pożytku Publicznego codziennie pozyskującymi od producentów i dystrybutorów żywność, która w przeciwnym razie zostałaby zmarnowana. Następnie, za pośrednictwem ponad 3 500 lokalnych organizacji charytatywnych żywność trafia do blisko miliona najbardziej potrzebujących – matek samotnie wychowujących dzieci, wielodzietnych rodzin, osób bezdomnych, bezrobotnych, starszych i niepełnosprawnych.
Dostarczanie pomocy żywnościowej na taką skalę wymaga profesjonalnej i rozwiniętej infrastruktury. Dlatego też Banki Żywnosci przypominają, że każdy podatnik może przyczynić się do zwiększenia skali pomocy najbardziej potrzebującym, przekazując swój 1% podatku na Federację Polskich Banków Żywności lub wybrany Bank Żywnosci. Numery KRS na stronie www.bankizywnosci.pl. 1% przekazany Federacji Polskich Banków Żywności to realny wpływ na rzecz walki z niedożywieniem i marnowaniem jedzenia.
Redakcja AgroNews, fot. sxc.hu