Mniej pieniędzy na promocję unijnych produktów rolnych

Promocja produktów rolno-spożywczych z UE to nie koszt, lecz inwestycja – podkreślają przedstawiciele europejskiego sektora rolnego. Tymczasem najnowsze informacje z Komisji Europejskiej wskazują, że środki na działania promocyjne mogą być w najbliższych latach znacząco ograniczone. Wnioski z posiedzenia Grupy Dialogu Obywatelskiego „Jakość i promocja” z 30 czerwca 2025 r. nie napawają optymizmem.

Mniej pieniędzy na promocję unijnych produktów rolnych

Zainteresowanie promocją rośnie, ale środków brakuje

Podczas spotkania przedstawiono statystyki naboru wniosków promocyjnych na 2025 rok (programy SIMPLE i MULTI). Dane pokazują, że:

  • Zainteresowanie programami rośnie z roku na rok,
  • Projekty są coraz lepiej przygotowane i często bazują na współpracy sektorowej,
  • Wnioski koncentrują się na rynkach strategicznych, jak Japonia czy Korea Południowa.

Problemem nie jest brak inicjatyw, lecz brak pieniędzy. Coraz więcej projektów przechodzi pozytywnie ocenę merytoryczną, ale nie otrzymuje dofinansowania z powodu zbyt małego budżetu.

„Aktualna polityka promocji jest słaba – nie z winy jej założeń, lecz z powodu niewystarczających środków finansowych” – ocenił Ninios Thimjos, zastępca przewodniczącego Grupy Roboczej „Promocja” Copa Cogeca.

Budżet na programy MULTI w 2026 roku: ZERO

Jeszcze większe zaniepokojenie budzi Roczny Program Prac na 2026 rok, w którym przewidziano zerowy budżet na programy MULTI (programy wielonarodowe).

„Zainteresowanie promocją systemów jakości i strategii eksportowych rośnie, a budżet znika. To fatalny sygnał” – powiedział Jerzy Wierzbicki, przewodniczący Grupy Roboczej „Promocja” Copa Cogeca.

Część środków została przesunięta na pomoc dla Ukrainy, jednak – jak zaznaczył Wierzbicki – zrobiono to w momencie narastającej presji konkurencyjnej, związanej z:

  • Nowymi umowami handlowymi z krajami trzecimi,
  • Wymaganiami wynikającymi z Zielonego Ładu.

Apel o przywrócenie i zwiększenie budżetu promocyjnego

Członkowie Grupy Dialogu Obywatelskiego „Jakość i promocja” są zgodni:
Budżet na promocję musi wrócić przynajmniej do poziomu sprzed cięć, a najlepiej – zostać zwiększony.

„Bez odpowiedniego budżetu nawet najlepiej zaprojektowana polityka promocyjna traci na skuteczności” – podkreślali przedstawiciele CDG.

Nowe Wieloletnie Ramy Finansowe (MFF) UE powinny wprost uwzględnić znaczenie promocji jako narzędzia konkurencyjności i rentowności europejskiego rolnictwa.

Inicjatywy Komisji Europejskiej: delegacje i targi z potencjałem

Pozytywnie oceniono własne inicjatywy Komisji Europejskiej, w tym:

  • Delegacje wysokiego szczebla – jak ta do Japonii z udziałem Komisarza ds. rolnictwa i żywności Christophe’a Hansena i ponad 100 reprezentantów sektora spożywczego,
  • Udział w targach międzynarodowych, który zdaniem uczestników spotkania nie wykorzystuje jeszcze pełnego potencjału.

Zaznaczono, że polityka promocji powinna być postrzegana jako element odpowiedzi na globalne wyzwania i kluczowe narzędzie służące:

  • poprawie konkurencyjności,
  • zwiększeniu rentowności gospodarstw,
  • budowaniu pozytywnego wizerunku europejskiego rolnictwa na świecie.

Co dalej? Rolnicy i przetwórcy muszą działać

Wnioski z posiedzenia CDG są jednoznaczne:
Promocja produktów rolno-spożywczych to strategiczna inwestycja, nie wydatek.

Dlatego europejskie organizacje rolników i przetwórców powinny:

  • Zintensyfikować działania na rzecz odbudowy budżetu promocyjnego,
  • Współpracować przy kształtowaniu nowych zasad udziału w targach i misjach handlowych,
  • Wywierać presję na instytucje unijne, by uwzględniały znaczenie promocji w politykach rolnych.

Copa i Cogeca przypominają: tylko silne rolnictwo i jego skuteczna promocja mogą zapewnić bezpieczeństwo żywnościowe Europy jutra.

Advertisement
Advertisement

Agata Molenda
Agata Molendahttps://agronews.com.pl
Redaktor portalu agronews.com.pl. Email: a.molenda@agronews.com.pl

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
13,432SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics