We wtorek minister finansów Tadeusz Kościński w piśmie do komisarza ds. gospodarki zaapelował o możliwość tymczasowego zastosowania w Polsce obniżonej stawki VAT na paliwa. To kolejne z naszych działań będące reakcją na rosnące ceny paliw i energii elektrycznej.
Pismo w sprawie obniżenia (od 20 grudnia 2021 do 31 maja 2022 r.) VAT z 23% na 8% na paliwa silnikowe (m.in. olej napędowy, biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, benzyna, gaz skroplony LPG), jest pierwszym etapem działań podjętych przez rząd.
Wzrost cen sprawia, że drożeją koszty transportu, dostaw, a także towarów i usług, również tych podstawowych, takich jak żywność. Trend wzrostu cen paliw silnikowych ma bezpośredni wpływ na zjawisko inflacji.
Wzrost cen paliw przekłada się na ceny towarów i usług
Z uwagi na fakt, że wzrost cen paliw przekłada się na ceny towarów i usług, obniżenie stawki VAT na paliwa mogłoby przyczynić się do ograniczenia negatywnych skutków wzrostu cen na artykuły pierwszej potrzeby, które dotykają przede wszystkim gospodarstwa domowe i rodziny. Stąd moje pismo do komisarza Gentiloniego o możliwość wprowadzenia przez Polskę tymczasowej niższej stawki VAT na paliwa – wyjaśnia minister finansów Tadeusz Kościński.
Byłby to czasowy środek nakierowany na określony sektor w celu ograniczenia skutków wysokiej inflacji – wskazał w swoim piśmie szef MF.
Wdrażane przez MF w zakresie VAT działania zakładają również obniżkę tego podatku od stycznia do marca 2022 r. na:
- dostawy gazu (z 23 proc. na 8 proc.) – dla budżetu to koszt ok. 0,7 mld zł, na zmianach skorzysta ponad 9 mln gospodarstw domowych,
- energię elektryczną (z 23 proc. do 5 proc.) – dla budżetu to koszt ok. 1,15 mld zł,
- energię cieplną (z 23 proc. na 8 proc.) – na zmianach skorzysta ok. 6,5 mln gospodarstw domowych, dla budżetu to koszt ok. 0,5 mld zł.
Pozostałe to zmiany w akcyzie. Więcej informacji w komunikacie.
Źródło: MF