Nowa strategia i więcej pieniędzy na promowanie żywności!

Komisja Europejska zaproponowała w czwartek nową strategię promowania europejskich produktów rolno-spożywczych na rynku unijnym i światowym. Wsparcie finansowe na ten cel powinno wzrosnąć z 61 mln euro w 2013 r. aż do 200 mln euro w roku 2020.

 

\"\"

 

Chcemy, żeby europejskie produkty rolno-spożywcze były bardziej rozpoznawalne na międzynarodowym rynku i aby kojarzyły się z wysoką jakością – powiedział unijny komisarz ds. rolnictwa Dacian Ciolos na konferencji prasowej w Brukseli.

Duża promocja w krajach trzecich

Podkreślił, że żywność i produkty rolne z UE spełniają najbardziej wyśrubowane normy jakości na świecie, o czym często nie wiedzą nawet konsumenci w krajach Unii. Nowa polityka informacyjna i promocyjna ma być „narzędziem podboju rynków” przez europejski sektor rolno-spożywczy.

Oprócz zwiększenia wsparcia finansowego na działania informacyjne i promocyjne Komisja zaproponowała też wypracowanie europejskiej strategii promocji, która zakładałaby m.in. bardziej intensywną promocję w krajach trzecich. Według Ciolosa należy najpierw sprawdzić możliwości rozwoju eksportu na poszczególnych rynkach.

Duży potencjał dostrzegamy szczególnie na rynku azjatyckim i w krajach, z którymi mamy albo planujemy umowy o wolnym handlu – dodał komisarz.

Dofinansowanie obejmie też organizacje producentów

Unijne dofinansowanie kampanii promocyjnych w krajach spoza UE wzrosłoby z 50 proc. do 60 proc. Na takie samo wsparcie mogłyby liczyć również wspólne programy promocyjne, realizowane przez organizacje z kilku państw członkowskich, a także akcje informacyjne dotyczące owoców i warzyw, adresowane do uczniów szkół w krajach UE.

W ramach nowej strategii Unia będzie też wspierać działania na rynku wewnętrznym, służące zwiększeniu wiedzy konsumentów o zaletach i wysokiej jakości europejskich produktów rolno-spożywczych.

Do kategorii odbiorców, którzy mogą ubiegać się o dofinansowanie, KE chce dodać też organizacje producentów. Zamierza także poszerzyć zakres produktów, na promocję których będzie można pozyskać unijne środki, w tym o przetworzone produkty rolno-spożywcze, uznawane przez europejskie systemy jakości, jak np. makaron.

Promocja mięsa wciąż w ramach środków na rozwój obszarów wiejskich

W ramach nowej polityki promowania produktów rolno-spożywczych nie będzie jednak możliwe uzyskanie dofinansowania na promowanie krajowych systemów jakościowych dotyczących mięsa. KE zaznacza jednak, że promowanie tych krajowych systemów będzie nadal wspierane w ramach środków na rozwój obszarów wiejskich.

Czytaj także:
Ceny żywności zbijają inflację!
Jedzmy gęsi – na zdrowie!
Jak przekazać produkty do Banku Żywności? – poradnik dla darczyńców

Zniknie też możliwość współfinansowania wspieranych przez UE programów promocyjnych przez kraje członkowskie, choć państwa nadal będą mogły same finansować takie działania, przy zachowaniu unijnych reguł dotyczących udzielania pomocy publicznej.

Na Unię przypada 18 proc. światowego eksportu oraz 20 proc. światowego importu produktów rolno-spożywczych, co daje jej pozycję największego eksportera i importera tych dóbr. Wartość ich eksportu z krajów UE wyniosła w 2012 r. 114 mld euro.

Źródło: TVP Info,
Redakcja AgroNews, fot. sxc.hu
 

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Video thumbnail
Informator Agronomiczny: Wszystko o nawożeniu wiosennym
22:34
Video thumbnail
Jak poprawić tolerancję roślin na stres oksydacyjny?
05:03
Video thumbnail
Działania prewencyjne Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w 2020 roku
05:28
Video thumbnail
Wyzwania na rynku mięsa
01:14:08
Video thumbnail
Owoce, hit eksportowy?
01:26:53
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #5
59:34
Video thumbnail
Rolnictwo zrównoważone wpływa na ekonomikę gospodarstw
07:03
Video thumbnail
Nowości w odmianach kukurydzy od Syngenta
05:22
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #4
01:00:26
Video thumbnail
Zbiór kukurydzy na kiszonkę 2020
04:11
Video thumbnail
Uroczyste wręczenie "Znaku Bezpieczeństwa KRUS"
04:59
Video thumbnail
Wirtualne Dni Kukurydzy PROCAM
56:30
Video thumbnail
Podsumowanie Konkursu dla dzieci: Dobrze się czuję, gdy o bezpieczeństwie rymuję!
03:14
Video thumbnail
Wirtualne Dni Warzyw PROCAM
01:00:03
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #3
01:02:05
Video thumbnail
Rekordowe plony pszenicy ozimej - Rekord Polski 2020
07:29
Video thumbnail
Ślimaki w uprawie rzepaku - wrześniowy PROCAM Alert Extra
01:53
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #2
44:53
Video thumbnail
Żniwa już za Wami? Pamiętajcie by dobrze zagospodarować słomę
05:00
Video thumbnail
PROCAM Cup - treningi 2020
02:12
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #1
50:56
Video thumbnail
dr Aleksandra Hadzik, prezes KRUS apeluje o zachowanie bezpieczeństwa podczas żniw!
01:22
Video thumbnail
Jak rolnik powinien zabezpieczyć gospodarstwo by spać spokojnie?
03:23
Video thumbnail
Doglebowa czy nalistna? Ochrona herbicydowa rzepaku ozimego
14:54
Video thumbnail
KRUS zainaugurowała Strategię „Wizja Zero” w sektorze rolniczym w Polsce w 2020 r.
08:01
Video thumbnail
Ziemniaki pod najlepszą ochroną w PROCAM Alert
08:56
Video thumbnail
Ruszyła druga edycja konkursu filmowego dla młodzieży "Moja Wizja Zero"
02:04
Video thumbnail
Prof. Andrzej Kowalski przewodniczącym Kapituły Konkursu - Plebiscytu AgroWybór 2020
01:40
Video thumbnail
Zielony ład - szansa czy wyzwanie dla polskiego rolnictwa?
04:24
11,177FaniLubię
4,567ObserwującyObserwuj
3,624ObserwującyObserwuj
5,420SubskrybującySubskrybuj

Nawet 100 tys. euro rocznie dla grup i organizacji producentów

15 kwietnia Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpoczęła przyjmowanie wniosków o wsparcie w ramach działania Tworzenie grup producentów i organizacji producentów finansowanego z PROW...

Obserwuj nas na INSTAGRAMIE