O polskich hitach eksportowych rozmawiamy z Agnieszką Szpaderską, manager targów WorldFood Warsaw

O polskich hitach eksportowych na targach oraz o zainteresowaniu Polską przez zagranicznych inwestorów opowiada Agnieszka Szpaderska, manager targów WorldFood Warsaw, które odbędą się w dniach 14-16 kwietnia 2015 roku.

 

\"rolnictwo,
Na targach WorldFood Warsaw zostaną zaprezentowane nasze polskie hity eksportowe – m.in. przetwory mleczarskie, owoce i warzywa, wyroby cukiernicze czy mięsneAgnieszka Szpaderska, manager targów WorldFood Warsaw.

Redakcja: Niebawem odbędzie się II edycja targów WorldFood Warsaw. Jakie nowości na nas czekają?

Agnieszka Szpaderska: Tegoroczna edycja targów z pewnością zaskoczy wystawców i zwiedzających. Przede wszystkim swoim rozmachem –180 wystawców z 28 krajów świata, co oznacza ok. 80% wzrost w porównaniu do ubiegłorocznej edycji. Rozszerzył się także zakres tematyczny. Poza sekcją poświęconą dodatkom do żywności – Ingredients Warsaw, w tym roku zostały wprowadzone nowe sekcje – Wine&Spirits Warsaw oraz FoodTech Warsaw. Szczególnie dużym zainteresowaniem ze strony firm cieszy się ta pierwsza podwystawa tematyczna. Segment alkoholi i wyrobów spirytusowych to kluczowa dziedzina światowej branży rolno-spożywczej. Polska ma w tym swój duży udział choćby za sprawą wódki – naszej znanej i cenionej marki narodowej. Do utworzenia tego sektora natchnęła nas również rosnąca w Polsce popularność spożycia i produkcji lokalnych piw, cydru czy win owocowych. Poza tym rynek warszawski jest szczególnie atrakcyjny dla producentów czy dystrybutorów wysokiej jakości alkoholi. Sekcja Wine&Spirits okazała się strzałem w dziesiątkę – już podczas pierwszej odsłony zaprezentuje się na niej 17 wystawców, którzy zapewnią liczne atrakcje, w tym degustacje.
Ponadto podczas WorldFood Warsaw na targowych stoiskach zostaną zaprezentowane nasze polskie hity eksportowe – przetwory mleczarskie, owoce i warzywa, wyroby cukiernicze czy mięsne, ale także wiele nowych, innowacyjnych i ciekawych produktów czasem z bardzo odległych rynków/krajów. Mam nadzieję, że zagraniczni wystawcy i międzynarodowe delegacje będą pod wrażeniem polskich smaków, aromatów i technologii wykorzystywanych w przemyśle spożywczym, a polscy przedsiębiorcy nawiążą ciekawe kontakty i poszerzą swoje perspektywy biznesowe.

– Na wystawców czeka też inna nowość, potwierdzająca biznesowy charakter targów – strefa do rozmów z przedstawicielami sieci handlowych….

– Tak, jest to tegoroczna nowość, która jest ogromną wartością dodaną dla wystawców. Specjalnie z myślą o nich stworzyliśmy sekcję do rozmów z przedstawicielami sieci handlowych. Na zaproszenie odpowiedziały osoby reprezentujące m.in. Auchan, SPS Handel, TOPAZ, Organic Farma Zdrowia czy EkoWital. Taki bezpośredni kontakt zdecydowanie ułatwia nawiązanie współpracy, prezentacje produktów, co w przyszłości może skutkować podpisanymi kontraktami. Z resztą o wymiernych handlowych efektach targów świadczy sukces naszego ubiegłorocznego zdobywcy Złotego Medalu – firmy Stewiarnia, która na targach nawiązała liczne kontakty z sieciami handlowymi, a po pewnym czasie zaczęła już sprzedawać swoje wyroby w sklepach Auchan. Tak duży sukces wskazuje na potrzebę organizacji tego typu biznesowych wystaw.
Wsłuchujemy się w potrzeby naszych wystawców i dokładamy wszelkich starań, aby je spełnić.

– Czy z doświadczenia organizatora targów o międzynarodowym wymiarze wynika, że Polska jest atrakcyjnym partnerem dla zagranicznych inwestorów?

– Targi WorldFood to ważne wystawy sektora spożywczego organizowane na całym świecie, m.in. w Rosji, Uzbekistanie, Azerbejdżanie, Turcji, Kazachstanie czy na Ukrainie. Od wielu lat przyciągają znaczące międzynarodowe instytucje, firmy i ekspertów działających w przemyśle spożywczym. Wystawcy i zwiedzający reprezentują producentów i dystrybutorów żywności, nowoczesnych technologii czy usług działających na rzecz sektora.
Nie bez powodu Warszawa dołączyła do tej światowej czołówki miast, w których odbywa się WorldFood. Polska jest ważnym i pożądanym partnerem biznesowym, jednym z czołowych europejskich producentów i eksporterów żywności.
Podczas II edycji targów obserwujemy znaczące zainteresowanie ze  strony zagranicznych wystawców i inwestorów. W tym roku w Warszawskim Centrum EXPO XXI będą pawilony międzynarodowe z Chin, Holandii, Ukrainy, Grecji, Macedonii czy Sri Lanki. Poza tym spodziewamy się licznych delegacji zagranicznych z wielu odległych zakątków świata, m.in. z Azerbejdżanu, Mongolii, Bośni i Hercegowiny i Indonezji.
Między innymi ze względu na zagranicznych gości pierwszego dnia targów odbędzie się zorganizowana przez Agencję Rynku Rolnego debata otwierająca pod hasłem „Dlaczego Polska – możliwości i perspektywy” z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Spraw Zagranicznych. 
W 2014 roku wartość polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych wyniosła 21,3 mld euro, zaś import utrzymał się na poziomie 14,8 mld euro. Naszymi głównymi partnerami handlowymi są kraje Unii Europejskiej. W strukturze towarowej dominuje mięso i jego przetwory, owoce i warzywa, ziarno zbóż, produkty mleczarskie i wyroby tytoniowe.  Międzynarodowe zainteresowanie potwierdza, że Warszawa jest doskonałym miejscem na organizację targów ze względu na dogodną lokalizację, ale przede wszystkim siłę polskiego biznesu spożywczego.

– A co z kolei polskie przedsiębiorstwa mogą wynieść z takiej wystawy?

– Jak już wspomniałam na przykładzie firmy Stewiarnia – targi WordlFood Warsaw przynoszą konkretne efekty biznesowe. Krajowe – w postaci kontaktów z sieciami handlowymi oraz zagraniczne – poprzez nawiązywanie współpracy z partnerami z zagranicy. Dzięki udziałowi w targach wystawcy poszerzają kanały dystrybucji swoich produktów oraz mają możliwość wejścia na jakże ważny rynek warszawski. Nie bez znaczenia pozostają bezpośrednie rozmowy pomiędzy producentami i dystrybutorami żywności, a przedstawicielami sektora HoReCa.
Ale to nie jedyne korzyści udziału w wystawie. Każdy z trzech targowych dni obfituje w bogaty program merytoryczny przygotowany przez najlepszych ekspertów. W tym roku omówimy perspektywiczne kierunki eksportowe, możliwości zagospodarowania nadwyżek w produkcji żywności, najczęstsze ryzyka występujące na rynku spożywczym czy też kwestie związane z zarządzaniem cenami i promocjami w sieciach handlowych.
Nasi eksperci będą dawać konkretne, praktyczne wskazówki dostosowane do potrzeb odbiorców.

Czytaj także:
WorldFood Warsaw: Cała branża spotyka się w Warszawie!
WorldFood Warsaw z bogatym programem merytorycznym. O czym będzie się można dowiedzieć?

– Czego Pani życzy wystawcom i zwiedzającym targi WorldFood Warsaw?

– Wszystkim wystawcom i zwiedzającym II edycję targów WorldFood Warsaw życzę wielu inspirujących rozmów biznesowych, nowych kontraktów handlowych i partnerów.
Mam nadzieję, że praktyczna wiedza zdobyta na panelach i dyskusjach targowych przełoży się na rozwój polskich firm.
Jednak przede wszystkim wystawcom II edycji targów życzę skutecznych działań promocyjnych, gdyż nic nie jest dane raz na zawsze. Nasze wyniki eksportowe są imponujące, ale przecież zawsze może być lepiej.
Polska jest ciekawym krajem dla inwestorów. Zagranicznym delegacjom życzę, aby poznały nasz kraj i  smaki naszej wspaniałej żywności. Nie tylko w godzinach targów, ale również podczas zwiedzania Warszawy.
Do zobaczenia na targach WorldFood Warsaw!

Redakcja AgroNews

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here