Podsumowanie kontroli świeżych owoców i warzyw w latach 2021-2022

Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych przedstawia wyniki planowych i doraźnych kontroli świeżych owoców i warzyw zrealizowanych w latach 2021-2022 r.

Podsumowanie kontroli świeżych owoców i warzyw w latach 2021-2022
Podsumowanie kontroli świeżych owoców i warzyw w latach 2021-2022

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) realizuje zadania określone w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz w innych ustawach i rozporządzeniach, zarówno krajowych jak i unijnych. Do kompetencji inspekcji należy m.in. realizacja systematycznych ogólnokrajowych kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w tym świeżych owoców i warzyw, na wszystkich etapach obrotu handlowego. Kontrole prowadzone są w trybie planowym zgodnie z rocznym planem kontroli i trybie doraźnym, np. w reakcji na sygnały przekazywane przez konsumentów i przedstawicieli sektora.

Obszar działań kontrolnych Inspekcji JHARS jest ściśle regulowany obowiązującymi przepisami. Organy IJHARS w pełni wyczerpują nadane im uprawnienia oraz posiadane możliwości w toku przeprowadzanych kontroli. Celem działania IJHARS jest: ochrona konsumentów i producentów, poprzez zapewnienie dostępu do rzetelnych informacji na temat artykułów rolno-spożywczych, zapobieganie nieuczciwym praktykom rynkowym, ułatwienie wymiany handlowej – zarówno z państwami trzecimi jak i na obszarze jednolitego rynku wewnętrznego UE.

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych realizuje kontrole jakości handlowej świeżych owoców i warzyw na mocy ustawy z dnia 19 grudnia 2003 roku o organizacji rynków owoców i warzyw oraz rynku chmielu (Dz.U. z 2022 r. poz. 2101).

Kontrole świeżych owoców i warzyw prowadzone są zgodnie z przepisami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 543/2011 z dnia 7 czerwca 2011 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw (Dz. U. UE L 157 z 15.6.2011, str. 1, ze zm.).

Świeże owoce i warzywa wprowadzane do obrotu na terenie UE oraz eksportowane do i importowane z krajów trzecich muszą być zgodne z wymaganiami norm handlowych określonych w załączniku I rozporządzenia 543/2011. Muszą spełniać wszystkie wymagania jakościowe oraz wymagania dotyczące znakowania.

Wyniki kontroli świeżych owoców i warzyw realizowanych w latach 2021-2022 r.

  1. Kontrole planowe i doraźne świeżych owoców i warzyw w 2021 r.

W toku realizacji kontroli planowych w zakresie jakości handlowej skontrolowano 2497 partie świeżych owoców i warzyw w 581 podmiotach działających na różnych etapach łańcucha dystrybucji (głównie przez hurtownie i sklepy). Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły:

  • wymagań jakościowych określonych w normach handlowych nie spełniało 16 partii (0,6%). Niezgodności dotyczyły głównie niespełnienia wymagań minimalnych (objawy zepsucia, gnicia, pleśni) oraz wielkości minimalnej.
  • wymagań w zakresie znakowania nie spełniało 609 partii (24,4%), kontrolowane partie kwestionowano przede wszystkim ze względu na: brak zamieszczenia w miejscu sprzedaży (np. na wywieszkach w pobliżu produktu) widocznych dla konsumenta, wymaganych przepisami informacji o produkcie dotyczących kraju pochodzenia oraz tam gdzie stosowne odmianie, klasie jakości – w przypadku sprzedaży detalicznej, całkowity brak oznakowania opakowań – w przypadku pozostałych etapów obrotu.

W ramach dodatkowych kontroli doraźnych skontrolowano 148 partii świeżych owoców i warzyw w 15 podmiotach. Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły:

  • wymagań jakościowych nie spełniało 4 partie (2,7%). Stwierdzono m. in.: objawy zepsucia, pleśni i gnicia, utratę jędrności oraz wymagań jakościowych dla deklarowanej klasy jakości,
  • wymagań w zakresie znakowania nie spełniało 22 partie (14,9%) ze względu na: wprowadzanie konsumenta w błąd poprzez podanie rozbieżnych informacji w zakresie kraju pochodzenia owoców i warzyw, np. na wywieszce przy produkcie podawano inny kraj pochodzenia niż na opakowaniu, w miejscu sprzedaży podawano więcej niż jeden kraj pochodzenia oraz nie zamieszczanie przez detalistę w sposób czytelny i dobrze widoczny dla konsumenta szczegółowych informacji dotyczących państwa pochodzenia.
  1. Kontrole planowe i doraźne świeżych owoców i warzyw w 2022 r.

W toku realizacji kontroli planowych w zakresie jakości handlowej skontrolowano 1852 partie świeżych owoców i warzyw w 388 podmiotach działających na różnych etapach łańcucha dystrybucji (głównie przez hurtownie i sklepy). Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły:

  • wymagań jakościowych nie spełniało 11 partii (0,6%). Stwierdzono m. in.: objawy zepsucia, pleśni i gnicia, utratę jędrności oraz uszkodzenia zewnętrzne,
  • wymagań w zakresie znakowania nie spełniało 426 partii (23,0%). Kontrolowane partie kwestionowano przede wszystkim ze względu na: całkowity brak oznakowania lub niezamieszczanie na opakowaniu niektórych wymaganych przepisami informacji (np. kraju pochodzenia, klasy jakości, odmiany, danych identyfikacyjnych podmiotu pakującego/wysyłającego) oraz podawanie błędnych informacji o pochodzeniu.

W ramach dodatkowych kontroli doraźnych skontrolowano 223 partie świeżych owoców i warzyw w  91 podmiotach działających na różnych etapach łańcucha dystrybucji (głównie przez hurtownie i sklepy). Niezgodności stwierdzono w przypadku 69 partii (tj. 30,9 %).Wykryte niezgodności dotyczyły nieprawidłowego lub niepełnego oznakowania świeżych owoców i warzyw. Wszystkie ww. skontrolowane partie spełniały wymagania w zakresie jakościowym.

Dodatkowo w 2022 r. Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych była zaangażowana i  aktywnie współpracowała z  Agencją Restrukturyzacji i  Modernizacji Rolnictwa na każdym etapie realizacji mechanizmu „Nadzwyczajna pomoc dostosowawcza dla producentów jabłek’’, uczestnicząc w  projektowaniu przedmiotowego mechanizmu, potwierdzaniu działalności poszczególnych podmiotów w  zakresie prowadzenia produkcji, składowania, konfekcjonowania lub obrotu artykułami rolno-spożywczymi oraz realizacji kontroli jakości jabłek przekazywanych do zakładów przetwórczych.

Kontrole w ramach przedmiotowego mechanizmu prowadzone były przez WIJHARS, w okresie od 02.05.2022 r. do 25.06.2022 r. w  58 zakładach przetwórstwa owocowego. Kontrole obejmowały sprawdzenie wymagań minimalnych jabłek określonych w rozporządzeniu 543/2011.

Skontrolowano 7 691 partii jabłek o  łącznej masie 196 tys. ton. Wydano 7 045 Świadectw zgodności z  normami handlowymi UE dla świeżych owoców i warzyw, potwierdzając spełnienie wymagań przez partie objęte mechanizmem kontrolą określonych wymagań oraz 133 Protokoły niezgodności z normami handlowymi UE dla świeżych owoców i warzyw.

Oszustwa w imporcie zbóż z Ukrainy. KAS przeszukuje 222 firmy

Dodatkowo wszystkie informacje na temat działalności IJHARS oraz szczegółowe informacje z realizowanych kontroli w danym roku, znajdują się na stronie internetowej Inspekcji JHARS w zakładce Aktualności/ Opracowania i publikacje/ Sprawozdanie roczne (https://www.gov.pl/web/ijhars/sprawozdanie-roczne ).

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

300 tysięcy złotych dla gospodarstw poszkodowanych przez powódź. Ruszył nabór wniosków

Rolnicy, którzy ponieśli straty spowodowane przez powódź, od 22 listopada do 30 grudnia 2024 r. mogą składać wnioski o przyznanie wsparcia na Inwestycje odtwarzające...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics