Komisja Europejska zatwierdziła 20 programów promocji produktów rolnych w UE i w krajach trzecich. Wśród dofinansowywanych programów dwa pochodzą z Polski. Jednym z nich jest mający potrwać trzy lata program promocji przetworów mlecznych w Chinach i w Rosji. jego budżet to 1,9 mln EUR, z czego UE ma dofinansować ok. 974 tys. EUR – podaje zespół monitoringu zagranicznych rynków rolnych.
Drugi polski program będzie promował świeże owoce i warzywa w Chinach i na Bliskim Wschodzie. Objęte unijnym dofinansowaniem działania to kampanie promocyjne, które skupiają się na zaletach produktów pochodzących z UE, zwłaszcza ich jakości, bezpieczeństwie żywnościowym oraz normach higieny i wartości odżywczej.
Wsparcie może dotyczyć także uczestnictwa w targach i kampanii informacyjnych m.in. na temat unijnych chronionych oznaczeń geograficznych (CHOG) i gwarantowanych tradycyjnych specjalności (GTS), a także akcji poszerzenia wiedzy o unijnych systemach kontroli jakości oraz rolnictwa ekologicznego. UE pokrywa maksymalnie 50% kosztów, do 60% w przypadku propagowania konsumpcji owoców i warzyw przez dzieci lub upowszechniania odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu i ostrzegania przed jego nadmiernym spożyciem.
Czytaj także:
Eksport jogurtów w Polsce na dobrym poziomie
Ukraina: Koniec z embargiem na Polską wieprzowinę!
Wymagania eksportowe są zależne od systemu niektórych państw trzecich!
Pozostałą kwotę dopłacają organizacje i zrzeszenia branżowe, które organizują promocję, a w pewnych przypadkach również zainteresowane państwa członkowskie. Roczny budżet UE na wspłófinansowanie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych i w krajach trzecich wynosi 60 mln EUR.
Nakłady te mają wzrosnąć do 200 mln EUR od 2016 r. Z danych Komisji wynika, że budżet zatwierdzonych przez KE 20 programów to ok. 46,5 mln EUR, z czego UE sfinansuje ok. 23,3 mln EUR.
Źródło: FAMMU/FAPA,
Redakcja AgroNews, fot. sxc.hu