Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał spółkę SCA PR Polska (Grupa Intermarche) do zmiany praktyk, które mogły stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Przedsiębiorca ureguluje opóźnione płatności wraz z odsetkami wobec dostawców produktów rolno-spożywczych, a także zmieni sposób rozliczania spornych faktur.
To pierwsza w historii decyzja organu, w ramach której rekompensata publiczna tak znacznej wysokości przysługuje podmiotom innym niż konsumenci – rolnikom i przedsiębiorcom.
W kwietniu 2020 r. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania, w którym sprawdził czy 100 największych podmiotów na rynku rolno-spożywczym nie wykorzystuje przewagi kontraktowej wobec mniejszych partnerów handlowych, w tym rolników. Dzięki tej interwencji większość przedsiębiorców wypłaciła zaległe pieniądze dostawcom na łączną kwotę ponad pół miliarda złotych, a także usunęła kwestionowane zapisy z polityk handlowych oraz zawartych kontraktów. Jednym z przedsiębiorców, który nie uregulował wówczas zaległych zobowiązań był SCA PR Polska (SCA) – spółka, która w ramach grupy kapitałowej była odpowiedzialna za zakupy w sieci Intermarche. Dlatego Prezes Urzędu wszczął postępowanie przeciwko temu przedsiębiorcy.
– W trakcie postępowania ustaliliśmy, że spółka płaciła kontrahentom z opóźnieniem, w przypadku niejasności w części faktury nie regulowała również tych kwot, które nie budziły zastrzeżeń, a także zbyt długo wyjaśniała rozbieżności w fakturach. Mogła to być forma kredytowania się SCA kosztem dostawców produktów rolno-spożywczych – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Łączna wartość opóźnionych należności wyniosła kilkaset milionów złotych
Z materiału dowodowego zgromadzonego przez Urząd wynika, że przedsiębiorca nie płacił na czas dostawcom produktów rolnych i spożywczych. Łączna wartość opóźnionych należności w latach 2019 – 2020 wyniosła kilkaset milionów zł. Chociaż większość przypadków opóźnień następowała w przedziale do 10 dni (ponad 70 proc. w 2020 r.) to w skrajnych przypadkach zdarzały się również opóźnienia powyżej 100 dni.
Ponadto w przypadku rozbieżności co do ceny lub ilości towaru na wystawionej fakturze, spółka nie płaciła dostawcom za cały zafakturowany towar do czasu wyjaśnienia sytuacji. To praktyka, która mogła być niezgodna z dobrymi obyczajami, ponieważ zobowiązania podmiotu za część bezsporną powinny być uregulowane w terminie płatności.
Prezes UOKiK zakwestionował również długotrwałe wyjaśnianie rozbieżności w niektórych przypadkach, czego efektem było nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty. Zdarzało się, że trwało to nawet do kilkunastu miesięcy.
Zobowiązanie
W trakcie postępowania spółka zobowiązała się do zmiany zakwestionowanych praktyk oraz usunięcia ich skutków. Przede wszystkim do zapłaty opóźnionych należności, w tym kwot bezspornych w fakturach, w których wystąpiły niezgodności dotyczące innych płatności wraz z odsetkami za opóźnienie powstałe w okresie od 1 stycznia 2019 r. do dnia uprawomocnienia się decyzji Prezesa UOKiK kończącej postępowanie. Zadeklarowała również zmiany w umowach, które będą eliminowały przesłankę dostarczenia prawidłowo wystawionej faktury jako okoliczności warunkującej zapłatę całej należności.
Prezes UOKiK zdecydował, że nałożenie obowiązku realizacji zobowiązania pozwoli na szybką poprawę sytuacji dostawców sieci. Pod uwagę wziął m.in. postawę spółki, która rozpoczęła działania zmierzające do zaniechania praktyki krótko po wszczęciu właściwego postępowania – m.in. wdrożyła procedury przyspieszające proces wyjaśniania rozbieżności oraz wprowadziła w życie zasady płatności faktur spornych w części, która nie budzi zastrzeżeń.
– Zgodnie z nałożonym warunkiem, spółka SCA będzie miała 6 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji na realizację zaległych płatności wraz z odsetkami oraz nie dłużej niż 3 miesiące na zaproponowanie dostawcom zmian w umowach. Następnie będzie musiała przedstawić nam informacje i dowody na wykonanie zobowiązania – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Źródło: UOKiK