Profil zaufany – jak założyć?

Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu załatwisz sprawy urzędowe przez internet. Za pomocą profilu zaufanego można m.in. uzyskać zaświadczenie czy złożyć wniosek (np. 500+). Także dostęp do wniosków suszowych wymagać będzie od rolnika posiadania profilu zaufanego.

 

Profil zaufany jest środkiem identyfikacji elektronicznej. Umożliwia złożenie podpisu zaufanego, ale nie jest podpisem elektronicznym. Można go założyć przez internet poprzez stronę www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany.

Profil założymy poprzez:

  • konto internetowe w jednym z banków: T-Usługi Bankowe, PKO Bank, inteligo, Santander, Bank Pekao, mBank, ING, Millennium Bank, Alior Bank, bank spółdzielczy,
  • konto na platformie Envelo,
  • dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowód – są wydawane od 4 marca 2019 roku) i czytnik NFC,
  • kwalifikowany podpis elektroniczny.

Jeśli żaden z tych sposobów nie jest możliwy do realizacji, możemy założyć przez internet tzw. tymczasowy profil zaufany. Jest on ważny 3 miesiące (obecnie może zostać przedłużony automatycznie, jeśli w kraju będą nadal obowiązywać ograniczenia wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa).

Do złożenia wniosku o tymczasowy profil zaufany należy przygotować:

  • nazwę użytkownika i hasło. Ustalasz je samodzielnie. Pamiętaj, że nazwy użytkownika nie możesz później zmienić – ustalasz ją raz na zawsze. Nazwa użytkownika może zawierać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (–). Nie może zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki. Uwaga! Wielkość liter ma znaczenie!
  • hasło musi mieć minimum 8 znaków, w tym 1 dużą literę, 1 małą literę oraz 1 cyfrę lub 1 znak specjalny,
  • dane do kontaktu: adres e-mail i numer telefonu komórkowego. Na podany adres e-mail będziesz dostawać powiadomienia o statusie swoich spraw i wysłanych wnioskach. Na podany numer telefonu będziesz dostawać jednorazowe kody SMS, za pomocą których potwierdzisz logowanie do usługi czy podpisanie dokumentu.
  • telefon komórkowy, którego numer podajesz we wniosku.
  • w komputerze należy zainstalować aplikację Microsoft Teams (dostępna za darmo).

Sposób postępowania:

  1. Wejdź na stronę internetową www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany
  2. Kliknij przycisk Załóż tymczasowy profil zaufany.
  3. Ustal dane do logowania: nazwę użytkownika i hasło.
  4. Podaj swoje dane.
  5. Wybierz aplikację do rozmowy wideo z urzędnikiem.
  6. Wybierz zakres godzin, w których możesz odbyć tę rozmowę.
  7. Sprawdź wszystkie dane na podsumowaniu wniosku.
  8. Potwierdź wysłanie wniosku. Na podany numer telefonu dostaniesz kod autoryzacyjny. Wpisz go w odpowiednie pole i kliknij DALEJ.
  9. Na podany adres e-mail dostaniesz 2 wiadomości:
    – potwierdzenie założenia konta w serwisie profil zaufany,
    – potwierdzenie wysłania wniosku. Znajdziesz w nim również numer wniosku, który będzie ci potrzebny, aby rozpocząć rozmowę z urzędnikiem. Nikomu nie podawaj tego numeru!
  10. Czekaj na telefon od urzędnika. Na rozmowę z urzędnikiem będziesz czekać kilka dni. W wyjątkowych sytuacjach możesz czekać dłużej – jeśli na przykład do ministerstwa wpłynie bardzo dużo wniosków w tym samym czasie. Jeśli rozmowa z urzędnikiem przebiegnie pomyślnie i dane zawarte w okazanym dokumencie tożsamości zostaną poprawnie zweryfikowane, twój tymczasowy profil zaufany zostanie potwierdzony od razu.

ARiMR wprowadzi aplikację na smartfony

Do rozmowy z urzędnikiem musisz przygotować:

  • numer wniosku – dostaniesz go w e-mailu z potwierdzeniem wysłania wniosku (nie podawaj tego numeru urzędnikowi, to urzędnik ma ci podać ten numer w rozmowie telefonicznej, a ty sprawdzisz, czy numer się zgadza),
  • ważny dokument tożsamości: dowód osobisty lub paszport. Uwaga! Paszportu może użyć tylko osoba, która ma lub miała polski dowód osobisty. Urzędnik musi porównać osobę, którą widzi, ze zdjęciem z Rejestru Dowodów Osobistych,
  • urządzenie z dostępem do internetu, wyposażone w kamerę i mikrofon. Może to być tablet, telefon, komputer stacjonarny lub laptop. Na tym urządzeniu musi działać aplikacja do rozmowy wideo, tj. Microsoft Teams,
  • kamera w urządzeniu musi umożliwić okazanie dokumentu tożsamości w taki sposób, że będzie wyraźnie widać jego treść – przede wszystkim datę ważności. Jeśli urzędnik nie będzie mógł przeczytać tej treści, nie potwierdzi twojego tymczasowego profilu zaufanego.

Przebieg rozmowy z urzędnikiem:

  1. Czekaj na telefon od urzędnika w wybranym we wniosku zakresie godzin. Urzędnik do ciebie zadzwoni i poda ci numer twojego wniosku. Sprawdź, czy numer się zgadza z numerem przesłanym do ciebie w potwierdzeniu. Jeśli tak, możesz kontynuować rozmowę.
  2. Urzędnik wyśle na twój adres e-mail link do rozmowy wideo. Rozmowa odbędzie się za pomocą aplikacji, wskazanej przez ciebie we wniosku. Kliknij przesłany link (w aplikacji Skype kliknij dodatkowo przycisk Zadzwoń).
  3. Urzędnik poprosi cię o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne. Przedstawi ci zasady korzystania z Profilu i poprosi o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść.
  4. Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie, twój tymczasowy profil zaufany zostanie potwierdzony przez urzędnika. Potwierdzenie założenia profilu dostaniesz na swój adres e-mail.

Opracowanie: Paweł Dopierała
Źródło: https://www.gov.pl
WIR

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here