Promocja żywności: wydano już 18 mln zł

Fundusze Promocji Żywności, istniejące od lipca 2009 roku, przynoszą już swoje pierwsze owoce. Przez półtora roku wydano ponad 18 milionów złotych na promocję żywości. Środki te pozwoliły branży spożywczej na atrakcyjną prezentację swojej oferty. Jest więc nadzieja, że promocja żywności spowoduje wzrost popytu i cen, dzięki czemu produkcja rolna w Polsce stanie się bardziej opłacalna.

– Po kilkunastu miesiącach działania Funduszy Promocji Żywności można powiedzieć, że cały instrument zaczął dobrze funkcjonować. Co kwartał na rachunki funduszy wpływa około 8 mln zł – mówił Piotr Kondraciuk z Agencji Rynku Rolnego w wywiadzie udzielonym Telewizji Interaktywnej AgroNews.

Co do tej pory zrealizowano?
Środki z poszczególnych funduszy zostały przeznaczone na bardzo wiele przedsięwzięć. Warto wspomnieć o kilku z nich.
Dzięki środkom z Funduszu Promocji Mleka na dużą skalę wspierane są targi zagraniczne na rynkach strategicznych dla sektora mleczarskiego. W październiku 2010 roku zakończyła się kampania promocyjno-informacyjna „Stawiam na mleko i produkty mleczne”, której celem było zwiększenie spożycia mleka i produktów mlecznych oraz poinformowanie o konsekwencjach wynikających z niedoboru wapnia w organizmie człowieka.

Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych
zrealizował ponad dwadzieścia projektów, przeznaczając posiadane środki między innymi na szkolenia dla producentów zbóż, a także na kampanię „Makaron rządzi zdrowo”. Na fundusz w ubiegłym roku zebrano 3 mln zł.

2,5 mln zł, które zgromadzono na koncie Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, zostało spożytkowane na wiele projektów. Wśród nich był program „5 x dziennie warzywa i owoce”, który miał za zadanie zwiększyć popyt na świeże i przetworzone owoce, warzywa oraz soki, jak również zbudować świadomość potrzeby spożywania pięciu porcji tych produktów dziennie.
W ramach Funduszu Promocji Owoców i Warzyw zrealizowano także szkolenia dla sadowników związane z eksportem jabłek na rynek rosyjski. Ponadto sfinansowano uczestnictwo w tegorocznych Międzynarodowych Targach Owoców i Warzyw Fruit Logistica w Berlinie, a niedawno ruszyła kampania „Czas na pieczarkę”.

Ogromne wsparcie z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego otrzymała kampania informacyjna na temat mięsa wieprzowego produkowanego zgodnie z krajowym systemem jakości Pork Quality System. Kampania ta wspófinansowana jest ze środków unijnych i z budżetu państwa.

– Środki funduszy nie służą tylko samoistnemu finansowaniu działań, ale również temu, by znaleźć środki na wkład własny w kampaniach unijnych. Przez to efekt pieniędzy gromadzonych od producentów będzie wielokrotnie większy – mówi Piotr Kondraciuk z Agencji Rynku Rolnego.

9 funduszy, 50 mln zł

W lipcu 2009 roku powstało 9 odrębnych funduszy promocji:

  • Fundusz Promocji Mleka,
  • Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego,
  • Fundusz Promocji Mięsa Wołowego,
  • Fundusz Promocji Mięsa Końskiego,
  • Fundusz Promocji Mięsa Owczego,
  • Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych,
  • Fundusz Promocji Owoców i Warzyw,
  • Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego,
  • Fundusz Promocji Ryb.

Od początku powstania funduszy na kontach zgromadzono łącznie 50 mln zł. Składki na Fundusze płacą rolnicy w wysokości 0,1% wartości sprzedawanego surowca, a odprowadzają je podmioty skupujące. O przeznaczeniu zgromadzonych środków na każdym z funduszy decydują Komisje Zarządzające, w skład których wchodzą reprezentanci producentów rolnych i przetwórców.

Kamila Szałaj
Redakcja AgroNews www.agronews.com.pl, fot. sxc.hu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here