Promocja żywności: wydano już 18 mln zł

Fundusze Promocji Żywności, istniejące od lipca 2009 roku, przynoszą już swoje pierwsze owoce. Przez półtora roku wydano ponad 18 milionów złotych na promocję żywości. Środki te pozwoliły branży spożywczej na atrakcyjną prezentację swojej oferty. Jest więc nadzieja, że promocja żywności spowoduje wzrost popytu i cen, dzięki czemu produkcja rolna w Polsce stanie się bardziej opłacalna.

– Po kilkunastu miesiącach działania Funduszy Promocji Żywności można powiedzieć, że cały instrument zaczął dobrze funkcjonować. Co kwartał na rachunki funduszy wpływa około 8 mln zł – mówił Piotr Kondraciuk z Agencji Rynku Rolnego w wywiadzie udzielonym Telewizji Interaktywnej AgroNews.

Co do tej pory zrealizowano?
Środki z poszczególnych funduszy zostały przeznaczone na bardzo wiele przedsięwzięć. Warto wspomnieć o kilku z nich.
Dzięki środkom z Funduszu Promocji Mleka na dużą skalę wspierane są targi zagraniczne na rynkach strategicznych dla sektora mleczarskiego. W październiku 2010 roku zakończyła się kampania promocyjno-informacyjna „Stawiam na mleko i produkty mleczne”, której celem było zwiększenie spożycia mleka i produktów mlecznych oraz poinformowanie o konsekwencjach wynikających z niedoboru wapnia w organizmie człowieka.

Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych
zrealizował ponad dwadzieścia projektów, przeznaczając posiadane środki między innymi na szkolenia dla producentów zbóż, a także na kampanię „Makaron rządzi zdrowo”. Na fundusz w ubiegłym roku zebrano 3 mln zł.

2,5 mln zł, które zgromadzono na koncie Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, zostało spożytkowane na wiele projektów. Wśród nich był program „5 x dziennie warzywa i owoce”, który miał za zadanie zwiększyć popyt na świeże i przetworzone owoce, warzywa oraz soki, jak również zbudować świadomość potrzeby spożywania pięciu porcji tych produktów dziennie.
W ramach Funduszu Promocji Owoców i Warzyw zrealizowano także szkolenia dla sadowników związane z eksportem jabłek na rynek rosyjski. Ponadto sfinansowano uczestnictwo w tegorocznych Międzynarodowych Targach Owoców i Warzyw Fruit Logistica w Berlinie, a niedawno ruszyła kampania „Czas na pieczarkę”.

Ogromne wsparcie z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego otrzymała kampania informacyjna na temat mięsa wieprzowego produkowanego zgodnie z krajowym systemem jakości Pork Quality System. Kampania ta wspófinansowana jest ze środków unijnych i z budżetu państwa.

– Środki funduszy nie służą tylko samoistnemu finansowaniu działań, ale również temu, by znaleźć środki na wkład własny w kampaniach unijnych. Przez to efekt pieniędzy gromadzonych od producentów będzie wielokrotnie większy – mówi Piotr Kondraciuk z Agencji Rynku Rolnego.

9 funduszy, 50 mln zł

W lipcu 2009 roku powstało 9 odrębnych funduszy promocji:

  • Fundusz Promocji Mleka,
  • Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego,
  • Fundusz Promocji Mięsa Wołowego,
  • Fundusz Promocji Mięsa Końskiego,
  • Fundusz Promocji Mięsa Owczego,
  • Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych,
  • Fundusz Promocji Owoców i Warzyw,
  • Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego,
  • Fundusz Promocji Ryb.

Od początku powstania funduszy na kontach zgromadzono łącznie 50 mln zł. Składki na Fundusze płacą rolnicy w wysokości 0,1% wartości sprzedawanego surowca, a odprowadzają je podmioty skupujące. O przeznaczeniu zgromadzonych środków na każdym z funduszy decydują Komisje Zarządzające, w skład których wchodzą reprezentanci producentów rolnych i przetwórców.

Kamila Szałaj
Redakcja AgroNews www.agronews.com.pl, fot. sxc.hu

Poprzedni artykułOpłacalne mlekomaty
Następny artykułCo nowego na rynku zbóż?

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Video thumbnail
Informator Agronomiczny: Wszystko o nawożeniu wiosennym
22:34
Video thumbnail
Jak poprawić tolerancję roślin na stres oksydacyjny?
05:03
Video thumbnail
Działania prewencyjne Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w 2020 roku
05:28
Video thumbnail
Wyzwania na rynku mięsa
01:14:08
Video thumbnail
Owoce, hit eksportowy?
01:26:53
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #5
59:34
Video thumbnail
Rolnictwo zrównoważone wpływa na ekonomikę gospodarstw
07:03
Video thumbnail
Nowości w odmianach kukurydzy od Syngenta
05:22
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #4
01:00:26
Video thumbnail
Zbiór kukurydzy na kiszonkę 2020
04:11
Video thumbnail
Uroczyste wręczenie "Znaku Bezpieczeństwa KRUS"
04:59
Video thumbnail
Wirtualne Dni Kukurydzy PROCAM
56:30
Video thumbnail
Podsumowanie Konkursu dla dzieci: Dobrze się czuję, gdy o bezpieczeństwie rymuję!
03:14
Video thumbnail
Wirtualne Dni Warzyw PROCAM
01:00:03
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #3
01:02:05
Video thumbnail
Rekordowe plony pszenicy ozimej - Rekord Polski 2020
07:29
Video thumbnail
Ślimaki w uprawie rzepaku - wrześniowy PROCAM Alert Extra
01:53
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #2
44:53
Video thumbnail
Żniwa już za Wami? Pamiętajcie by dobrze zagospodarować słomę
05:00
Video thumbnail
PROCAM Cup - treningi 2020
02:12
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #1
50:56
Video thumbnail
dr Aleksandra Hadzik, prezes KRUS apeluje o zachowanie bezpieczeństwa podczas żniw!
01:22
Video thumbnail
Jak rolnik powinien zabezpieczyć gospodarstwo by spać spokojnie?
03:23
Video thumbnail
Doglebowa czy nalistna? Ochrona herbicydowa rzepaku ozimego
14:54
Video thumbnail
KRUS zainaugurowała Strategię „Wizja Zero” w sektorze rolniczym w Polsce w 2020 r.
08:01
Video thumbnail
Ziemniaki pod najlepszą ochroną w PROCAM Alert
08:56
Video thumbnail
Ruszyła druga edycja konkursu filmowego dla młodzieży "Moja Wizja Zero"
02:04
Video thumbnail
Prof. Andrzej Kowalski przewodniczącym Kapituły Konkursu - Plebiscytu AgroWybór 2020
01:40
Video thumbnail
Zielony ład - szansa czy wyzwanie dla polskiego rolnictwa?
04:24
11,177FaniLubię
4,567ObserwującyObserwuj
3,624ObserwującyObserwuj
5,420SubskrybującySubskrybuj

Nawet 100 tys. euro rocznie dla grup i organizacji producentów

15 kwietnia Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpoczęła przyjmowanie wniosków o wsparcie w ramach działania Tworzenie grup producentów i organizacji producentów finansowanego z PROW...

Obserwuj nas na INSTAGRAMIE