Przerób buraków cukrowych zakończony. Kampania cukrownicza była wyjątkowo krótka

Kampania cukrownicza 2015/2016 dobiegła końca. 5 stycznia 2016 roku Cukrownia Malbork, jako ostatnia, zakończyła przerób buraków cukrowych w Polsce.

 

\"rolnictwo,
 

Zarówno producenci cukru, jak i plantatorzy buraków podkreślają, że był to trudny sezon. We znaki dała się przede wszystkim susza i wysokie temperatury latem. Dlatego kampania była tak krótka – trwała zaledwie 90 dni. Były też i takie cukrownie, w których okres ten był jeszcze krótszy i trwał niewiele ponad dwa miesiące. To w porównaniu z latami ubiegłymi, gdy kampania kończyła się po ok. 140 dniach, niewiele.

Gorsze plony, mniej cukru
W tym roku plantatorzy zebrali mniej buraków cukrowych. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej szacuje, że zbiory wyniosły ok. 8,9 mln t.

Z kolei Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego ocenia, że w stosunku do poprzedniego roku wyprodukowano około 700 tys. ton cukru mniej.

– Według naszych szacunków wyprodukowano nie więcej niż 1,3 miliona ton cukru, przy spożyciu około 1,65 miliona ton – informuje Związek.

Lepsze prognozy?
Piotr Szajner z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej przewiduje, że w 2016 roku przemysł cukrowniczy zakontraktuje buraki cukrowe z powierzchni ok. 190 tys. ha.

– Jeżeli plony wyniosą ok. 60 ton/ha, to w 2016 r. zbiory mogą wynieść ok. 11,4 mln ton, a produkcja cukru w kampanii 2016/2017 wzrośnie do ok. 1,7 mln ton – ocenia Szajner.

Z kolei sami plantatorzy buraków zapowiadają, że ograniczą produkcję do niezbędnego minimum.

– To możliwy scenariusz, zwłaszcza, że płatności do produkcji buraków są przyznane tylko do powierzchni buraków kwotowych – uważa KZPBC.

KSC na plusie
Wyniki kampanii cukrowniczej 2015/2016 podsumowała już Krajowa Spółka Cukrowa, która we wszystkich siedmiu cukrowniach skupiła łącznie 3 826 tys. ton buraków cukrowych i wyprodukowała łącznie 581 tys. ton cukru. Najwyższy średni plon uzyskano w Cukrowni Malbork – 66,3 t/ha.

– Zarząd Krajowej Spółki Cukrowej ocenia wyniki kampanii cukrowniczej 2015/2016 jako dobre. Należy zaznaczyć, że wpływ na wyniki skupu miała w szczególności letnia susza i związany z nią trudny sezon wegetacyjny. W związku z tym spadki plonów buraków cukrowych odnotowano w Europie i u innych producentów krajowych – czytamy w komunikacie spółki.

Kamila Szałaj
Redakcja AgroNews, fot. flickr.com

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics