Według e-Petrol.pl w połowie 31-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,61 zł/l i 6,42 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki i ON wzrosła o 7-8 groszy na litrze w skali tygodnia. W tym samym czasie cena średnia LPG pozostała na niezmienionym poziomie 2,79 zł/l. Są to oficjalne cenniki, od których można uzyskać jednak duże upusty wakacyjne.
Od początku lipca sieci stacji paliw stosują rabaty rzędu kilkudziesięciu groszy (-30 gr/l w sieci Orlen), a to sprawia, że rzeczywiste ceny paliw są znacznie niższe. Jednocześnie większość małych, prywatnych stacji obniżyło mocno ceny (zwykle o wielkość rabatu), by konkurować z dużymi sieciami stacji.
Ceny średnie paliw w detalu: 02-08-2023 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,19 zł/l (+6 gr/l);
• Pb95: 6,61 zł/l (+7 gr/l);
• ON: 6,42 zł/l (+8 gr/l);
• LPG: 2,79 zł/l (0 gr/l).
Ceny paliw w hurcie systematycznie rosną od początku lipca, a to przekłada się na coraz niższe marże stacji paliw (wręcz ujemne). W konsekwencji potentaci na rynku (np. PKN Orlen) zaczęli podnosić ceny na swoich stacjach. Diesel w ostatnich tygodniach podrożał z 6,10 w połowie maja do 6,61 teraz, a jego cena jest najwyższa od początku maja tego roku. Benzyna 95 podrożała o 10 groszy w ciągu 2 ostatnich tygodni po dłuższej stabilizacji w okolicy 6,50 zł/l.
Na szczęście dla kierowców, ceny paliw są aktualnie dużo niższe w stosunku do swoich historycznych maksimów z ubiegłego roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Jednocześnie paliwa kosztują o 3-14% mniej niż przed rokiem.
Lepszym porównaniem jest pokazanie aktualnej ceny paliw w stosunku do okresu sprzed wybuchu wojny na Ukrainie.
Wciąż za paliwa płacimy ponad złotówkę więcej niż przed wojną
Okazuje się, że na stacjach ciągle płacimy z dwa główne paliwa o średnio 1,30 zł/l (Pb-95) i 1,06 zł/l (ON) więcej niż w tygodniu sprzed najazdu Rosji na Ukrainę. W niewielkim stopniu winny jest temu kurs USD/PLN, który był wtedy o kilka groszy niższy (ok. 4,0 zł), ale powinny to z nawiązką zrekompensować ciągle o prawie 10% niższe notowania ropy Brent (w okresie 20.02.2022 – 02.08.2023).
W połowie 31-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON minus 1 gr/l (-4 gr/l – tydzień wcześniej) i minus 2 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to minus 3 gr/l).
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.
Od początku 2023 roku analogiczna marża średnia stacji paliw wynosi 16 groszy/l dla benzyny 95-oktanów i tyle samo dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku zbliżona do średniej wieloletniej, to w przypadku ON jest ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
Jakie ceny na stacjach Orlen?
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 2-go sierpnia 2023, cena netto benzyny 95-oktanów wzrosła aż o 4 grosze (+21 groszy tydzień wcześniej), a diesla o 6 groszy na litrze (+17 groszy tydzień wcześniej). W lipcu ceny hurtowe tych paliw wzrosły odpowiednio o 37 gr/t (Pb95) i 33 gr/l (ON).
Także od początku 2023 benzyna w hurcie drożeje o 14 gr/l (Pb95), ale diesel traci jeszcze w tym czasie 67 gr za litr (bez VAT).
Tym razem hurtowe ceny obu paliw wzrosły w skali tygodnia, śladem drożejącej ropy, przy jednoczesnym osłabieniu się polskiego złotego.
Notowania giełdowe ropy Brent sięgały 8,3 usd/b przed tygodniem, by wzrosnąć do blisko 85,5 usd/b w środowe popołudnie (02.08.2023). Obserwowane poziomy cen są najwyższe od połowy kwietnia tego roku, a notowania surowca wybiły się w górę z szerokiego trendu bocznego (67-75 usd/b w cenach zamknięcia), w którym ropa Brent pozostawała od pierwszych dni maja do 10-lipca. Ceny surowca rosną przez przez ograniczenie wydobycia ropy przez kartel OPEC+, a szczególnie przez Arabię Saudyjską. Do tej pory obawy o przyszły popyt na surowiec i możliwość dalszych podwyżek stóp procentowych w USA i Europie ograniczały podwyżki.
Dlaczego warto ubezpieczyć maszyny rolnicze? Wywiad z ekspertem
Polski złoty osłabił się do dolara o prawie 7 groszy w skali tygodnia, a kurs usd wrócił powyżej poziomu 4,05 zł.
Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importowała w 2022 roku aż 30% diesla, 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE