Rośnie znaczenie rynku singapurskiego dla polskiego eksportu żywności, co potwierdzają dane handlowe. W 2020 r. wartość eksportu polskich produktów rolno-spożywczych do Singapuru wzrosła ponad dwukrotnie, osiągając wartość 43 mln EUR. Natomiast w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2021 r. nasz eksport do Singapuru zwiększył się o niemal 50% w stosunku do analogicznego okresu w 2020 r.
Działania eksporterów i Inspekcji Weterynaryjnej
Te dobre wyniki były możliwe dzięki szybkiej reakcji polskich eksporterów na informacje płynące z Singapuru o poszukiwaniu alternatywnych źródeł dostaw żywności. Działania były wspierane przez polskie służby weterynaryjne, które prowadziły ożywioną współpracę z singapurskimi władzami, co zaowocowało m.in. ustaleniem nowego wzoru świadectwa zdrowia dla mięsa drobiowego, uwzględniającego zasadę regionalizacji w zakresie HPAI, a także finalizacją procedury dopuszczającej jaja konsumpcyjne oraz produkty jajeczne do rynku singapurskiego.
Władze singapurskie uznały Polskę za jeden z dziewięciu krajów, z którymi będzie rozwijana współpraca w zakresie dywersyfikacji dostaw żywności. Polska została wskazana jako priorytetowe źródło dostaw drobiu, jaj oraz łososia do Singapuru.
Prezentacja polskiej oferty
28 września br. odbyło się webinarium pt. „Poland – New Poulty Partner in support of Singapore’s food security”. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Meat Traders Association (MTA) w Singapurze we współpracy z Krajową Radą Drobiarstwa – IG (KRD), a także Ambasadą RP oraz Zagranicznym Biurem Handlowym w Singapurze. W spotkaniu wzięło udział ponad 50 przedstawicieli branży z Polski i Singapuru. Polskie firmy miały okazję zaprezentować swoją ofertę, a następnie przeprowadzić odrębne spotkania biznesowe z singapurskimi partnerami.
Podczas wideospotkania Krajowa Rada Drobiarstwa – IG podpisała porozumienie o współpracy z Meat Traders Association. Dokument jest dużą szansą na intensyfikację współpracy w zakresie handlu mięsem drobiowym. Strony deklarują w nim m.in. wolę do prowadzenia wspólnych projektów promocyjnych, prowadzenia współpracy w zakresie wymiany informacji o możliwościach biznesowych a także wymianę ekspertów.
Źródło: MRIRW