Rynek słodyczy to kluczowa branża eksportowa krajowego sektora spożywczego

Wartość globalnego rynku słodyczy wyniosła w 2013 roku niespełna 307 miliardów euro, a polska branża ma około 1% udziału w tej wartości. Eksperci przewidują, że zarówno światowa, jak i krajowa produkcja w najbliższym czasie będzie rosła.

 

\"rolnictwo,
 

Polska jest największym rynkiem słodyczy w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. Główne kanały dystrybucji tych produktów to dyskonty, hipermarkety, supermarkety i małe sklepy detaliczne. Rośnie również znaczenie sprzedaży słodyczy pod markami własnymi sieci handlowych.

Największym segmentem polskiego rynku słodyczy są wyroby czekoladowe, na dalszych miejscach słone i słodkie przekąski, herbatniki i ciastka, cukierki i gumy do żucia.

Kołem zamachowym krajowego rynku jest eksport. Udział polskich słodyczy na terenie UE wynosi 4,1%. Najważniejszym odbiorcą są Niemcy, Wielka Brytania, a z krajów trzecich: Rosja, Turcja, Arabia Saudyjska, Ukraina, Izrael, USA i Kanada. Co ważne, czekolada znad Wisły staje się hitem eksportowym w Chinach. W 2014 roku sprzedaż na ten rynek wyniosła ponad 60 mln euro – to aż 37% całego polskiego eksportu czekolady.

Czytaj także:
O globalnym rynku spożywczym z Agnieszką Szpaderską, manager targów WorldFood Warsaw

Łączna wartość polskiego handlu zagranicznego słodyczami wyniosła w 2013 roku 6,3 miliardów złotych. Natomiast nasz import słodyczy w 2013 r. osiągnął wysokość około 170 tys. ton i wartość 2,2 mld złotych.
Według badania KPMG „Rynek słodyczy w Polsce”, krajowi producenci słodyczy z nadzieją patrzą w przyszłość i deklarują, że szansą dla branży jest między innymi rozwój eksportu.

„Branża czekoladowo-cukiernicza jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się branż eksportowych na rynku spożywczym w Polsce. Wyroby czekoladowo – cukiernicze od kilku lat zajmują pierwsze miejsce pod względem wartościowym w eksporcie żywności wysoko przetworzonej, co czyni je polskim hitem eksportowym. Pomimo tego, że większość polskiego eksportu trafia na rynek UE, to od dwóch lat podbijamy również Chiny oraz koncentrujemy się na krajach Bliskiego Wschodu. Sprzedaż słodyczy do Chin w 2014 r. zwiększyła się niemal 14-krotnie i przekroczyła 60 mln euro. Są to rynki najbardziej perspektywiczne, jeśli chodzi o potencjał wzrostowy. Należy podkreślić fakt, iż nasze firmy, posiadające bardzo nowoczesne linie produkcyjne, mają duże moce przerobowe, które chcą efektywnie wykorzystać. Polscy producenci znakomicie ocenili sytuację i stwierdzili, że na krajowym rynku jest pewna stagnacja i najlepszym wyjściem  jest szukanie odbiorców za granicą. Stąd tak duże zainteresowanie rozwijaniem eksportu” – analizuje Marek Przeździak, prezes zarządu Stowarzyszenie Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco.

Pomocny w nawiązywaniu nowych kontaktów biznesowych z zagranicznymi partnerami jest udział w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych. Z szeroką ofertą dla producentów słodyczy i możliwością nawiązania współpracy na rynku krajowym i międzynarodowym wychodzi organizator targów WorldFood Warsaw.

W II edycji targów udział wzięło wielu producentów słodyczy, m.in. firma Stewiarnia wprowadzająca na rynek produkty słodzone stewią oraz Zakład Produkcji Cukierniczej Ka-Maj posiadający bogaty asortyment z każdej grupy wyrobów cukierniczych.

„III edycja targów będzie doskonałą szansą dla producentów słodyczy na rozwój ich działalności i poszerzenie rynków zbytu. WorldFood Warsaw to wystawa biznesowa, którą podczas ubiegłej edycji odwiedzili przedstawiciele biznesu z 48 krajów świata. Między innymi z Ukrainy, Niemiec, Litwy, Francji czy odległych Chin, Korei Południowej, USA. Udział w targach jest więc szansą dla producentów na nawiązanie nowych kontaktów biznesowych z zagranicznymi odbiorcami polskich słodyczy” – informuje Agnieszka Szpaderska, manager targów.

Możliwości eksportowe to nie jedyna korzyść. WorldFood Warsaw to także liczne rozmowy B2B z przedstawicielami sieci handlowych – głównym dystrybutorem słodyczy na rynku krajowym. O efektywności tych targowych spotkań najlepiej świadczy sukces firmy Stewiarnia, która po I edycji wystawy wprowadziła swoje produkty do sieci sklepów zlokalizowanych w Polsce wschodniej.

Do tego dochodzi kolejna zaleta udziału w targach – możliwość integracji branży rolno-spożywczej, wymiana doświadczeń i dyskusja na temat najważniejszych wyzwań i problemów sektora. WorldFood Warsaw to także możliwość promocji firm, gdyż co roku w targach udział bierze ponad 100 krajowych i międzynarodowych dziennikarzy.

III edycja targów WorldFood Warsaw odbędzie się w dniach 19-21 kwietnia 2016 roku w EXPO XXI w Warszawie. Zapraszamy!

Redakcja AgroNews

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

1,7 mld zł z UE na Mój Prąd. Na co można uzyskać dofinansowanie?

Finansowanie podpisanej z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska umowy będzie pochodziło z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021-2027. Celem Programu Mój Prąd jest...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics