Umowa sprzedaży gruntów – kiedy zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych?

Umowa sprzedaży gruntów budzi wiele pytań, głównie o zwolnienie podatku. Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych mówi jasno, że zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych sprzedaży własności gruntów ma charakter warunkowy.

Umowa sprzedaży gruntów – kiedy zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych?
Umowa sprzedaży gruntów – kiedy zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych?

Warunki zwolnienia z podatku

Oznacza to, że umowa sprzedaży będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych tylko wtedy, gdy w chwili dokonania czynności nabywca posiada już grunty rolne (użytki rolne). Także wtedy gdy nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne, a w wyniku dokonania czynności, zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne. Powierzchnia nowo powstałego nie mo niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Ostatnią przesłanką determinującą skorzystanie z omawianego zwolnienia od podatku, jest spełnienie warunków do przyznania pomocy de minimis, tzn. że kwota zwolnienia (ulgi podatkowej) przysługująca podatnikowi, nie przekracza wolnego trzyletniego limitu pomocy nabywcy lub nie przekracza limitu pomocy de minimis w rolnictwie dla Polski.

Państwo co roku na zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych wykłada 40 mln zł

Celem udzielania pomocy państwa w formie ww. zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych, udzielanej corocznie w kwotach przekraczających 40 mln zł, było stworzenie zachęt do powiększania gospodarstw rolnych, w celu zmniejszenia udziału najmniejszych gospodarstw rolnych (1-5 ha), które stanowią obecnie ponad 53 % ogólnej liczby gospodarstw rolnych i które nie dają ich właścicielom szans na przetrwanie w warunkach gospodarki rynkowej.

Sąsiedzi donoszą na rolników, którzy wywożą gnojowicę na pole

Przyspieszenie zmian agrarnych, ma na celu zmniejszenie niekorzystnych różnic w strukturze gospodarstw rolnych Polski, w stosunku do pozostałych krajów Unii Europejskiej. Przepisy unijne w zakresie przestrzegania limitów pomocy de minimis w rolnictwie, uniemożliwiają udzielenie pomocy w tej formule, jeżeli kwota udzielonej pomocy przekroczyłaby limit przypadający na beneficjenta lub wyczerpany byłby trzyletni limit dla kraju. Udzielenie niedozwolonej pomocy publicznej, narażałoby producenta rolnego na konieczność dokonania jej zwrotu wraz z odsetkami.

Źródło: KRIR

Agata Molenda
Agata Molendahttps://agronews.com.pl
Redaktor portalu agronews.com.pl. Email: a.molenda@agronews.com.pl

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Przeceny na rynku rzepaku nabierają tempa

Kompleks oleistych traci na wartości za sprawą dobrych warunków upraw w Brazylii, gdzie rosną szanse na rekordowe zbiory soi. Soja w Chicago zaczyna też odczuwać...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics